Vm.-76 1500 Eliteen moottori

Yleinen keskustelu

Vm.-76 1500 Eliteen moottori

ViestiKirjoittaja ketsa » 17.06.2015 19:35

Tervehdys foorumin väelle!

Pitäisi vuosimallin -76 1500 Elite laittaa ajoon ja museorekisteriin. Auto on muuten hyvässä jamassa, mutta moottori oli piiiiiitkän seisonnan aikana jämähtänyt huolella jumiin ja ajan säästämiseksi pitäisi etsiä jostain korvaava bolt-on voimanlähde. Nyt tarvitsisi tietoa siitä mitkä ovat käypäiset vuosimallit moottorin luovuttajaksi (tavallinen/lavamosse)? Reunaehtona luonnollisesti se, että pitää olla sen verran sinnepäin oleva, jotta museomies ei asiaan puutu.

Ja jos Pirkanmaalta tai naapurimaakunnista löytyy oikeasti hyvässä iskussa oleva kohtuuhintainen moottori, niin saa toki tarjotakkin.
ketsa
 
Viestit: 41
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: Vm.-76 1500 Eliteen moottori

ViestiKirjoittaja monseur mosse » 17.06.2015 20:57

Käsittääkseni kaikki 1500 cc moottorit on vuosimallista riippumatta ainakin päällisin puolin ja pitkälti sisältäkin ihan samanlaisia. :D
Mulla olis tommoseen tonniviissataseen uusi mäntä/putki-sarja sekä täydellinen moottorin tiivistesarja, jos päädyt remppaamaan Mossesi koneen.
monseur mosse
 
Viestit: 223
Liittynyt: 09.07.2009 19:34
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Vm.-76 1500 Eliteen moottori

ViestiKirjoittaja ketsa » 18.06.2015 20:36

Kiitokset vastauksesta. Voit toki heitää referenssiksi hinnan mäntäputkisetille + tiivistesarjalle vaikka tähän tai rivaatilla siltä varalta, että hyvää moottoria ei sopivaan rahaan vastaan tule.
ketsa
 
Viestit: 41
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: Vm.-76 1500 Eliteen moottori

ViestiKirjoittaja onre » 24.06.2015 16:58

Asetonia ja ATF:ää 1:1 seos ja sitä mäntien päälle reippaasti. Anna vaikuttaa jokunen päivä ja koita avaimella kampiakselin päästä. Ei koskaan tiedä mitä käy.
onre
 
Viestit: 6
Liittynyt: 04.03.2015 20:43
Paikkakunta: Akaa

Re: Vm.-76 1500 Eliteen moottori

ViestiKirjoittaja ketsa » 29.06.2015 20:19

Laitetaan kokeiluun. Orkkis moottori on nykyään ilman kantta ja crc+moottoriöljy lillunut mäntien päällä jonkun kuukauden.
ketsa
 
Viestit: 41
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: Vm.-76 1500 Eliteen moottori

ViestiKirjoittaja idänihme » 30.06.2015 14:41

Kannattaa lukita sylinteriputket sopivalla levyllä kannen pinnapultteja hyväksikäyttäen kiinni,ennen kuin pyöräyttää kampiakselista, etteivät putket nouse turhaan pois paikaltaan, ellei ole tarkoitus irroittaa niitä. - Männät ja putket ovat samanlaiset yleensä, paitsi Venäjän sisämarkkinoille tarkoitetut matalalakiset männät, joilla puristussuhdetta on saatu alemmaksi.
idänihme
 
Viestit: 576
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: Vm.-76 1500 Eliteen moottori

ViestiKirjoittaja jarkka65 » 19.03.2016 17:55

Mulla olisi vm 76 mossen moottori josta katkesi pari venttiiliä. Auton mittariri näyttää 56782. Se kyllä käy mutten viitsi rääkätä sitä, kun saan sen esille niin oisko 150e alakerrasta liikaa?
jarkka65
 
Viestit: 219
Liittynyt: 29.11.2005 22:40
Paikkakunta: anjalankoski

Re: Vm.-76 1500 Eliteen moottori

ViestiKirjoittaja jarkka65 » 19.03.2016 17:57

Niin tosiaan s-postini on pera.murikka@hotmail.com.
jarkka65
 
Viestit: 219
Liittynyt: 29.11.2005 22:40
Paikkakunta: anjalankoski

Re: Vm.-76 1500 Eliteen moottori

ViestiKirjoittaja jarkka65 » 23.03.2016 17:52

Yksi konsti on. Rakenna moottorille pukki. Öljypohja pois aseta mottori pukin päälle. Ota sopiva puunkappale ja koputtele mäntiä vasaran kanssa, ei mitään hakkaamista kun männät irtoaa pyöräytä mäntiä muutama kierros ota kampiakselin pukit pois. Näin saat männät pois, hommaa uudet männänrenkaat jos/ja kun nehän niitä mäntiä pidättelee. Merkitse männät, kiertokanki, ja pukit vaikka edestä vaihdelaatikkoonpäin 1.2.3.4 sillä tämä on tärkeää. Samoten laakerit jos on hyvät, pussi 1, pussi2, pussi3 pussi 4. näin säästyt koneistamolta jos laakerit ovat hyvät. Sitten kokoaminen purkujärjestyksessä. Jos kone on paikoillaan se teettää muistaakseni sen että kone pitää nostaa pois öljypohjan takia. Mutta se etu siinä on jos purat koneen ja laakerit on hyvät ei tarvitse ostaa kun ne männänrenkaat jos laakerit on huonot kampiakseli on otettava pois kaikkineen laatiko kumtyynyt syylari ja paljon muutakin säästät kyllä rahaa tekiessässi näin saat lähes uuden koneen,yläkertaa ei tiedä mikä se on laittaessasi laakereita kasaan ne vaikkapa stp:eetä käyttäen. Sinulla on se etu että tiedät missä kunnossa alakerta on, uudet männänrenkaat tuo puristuksia lisää, koneistamalla sinulla on lähes uusi kone. En lähtisi putkia vaihtamaan, sekin on homma sinänsä. Ostaessasi käytetyn koneen niin nostat vanhan pois etkä tiedä mitä se vanha kone on syönyt. Kysy lisää jos tarviit neuvoja. pera.murikka@hotmail.com Puh 0407731272
jarkka65
 
Viestit: 219
Liittynyt: 29.11.2005 22:40
Paikkakunta: anjalankoski

Re: Vm.-76 1500 Eliteen moottori

ViestiKirjoittaja jarkka65 » 07.09.2016 11:04

Moi saat sen alakeran tai koko koneen kun en tiedä mitä se on syönyt siis ilmaiseksi kun nostatte sen pois. apulaitteita en anna mukaan, ne sinulla varmaan onkin minusta reilukauppa siis 0e
jarkka65
 
Viestit: 219
Liittynyt: 29.11.2005 22:40
Paikkakunta: anjalankoski


Paluu Yleistä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa