Mossen 1500 kansi, vanhempi kuin 1972.

Ostoilmoitukset

Mossen 1500 kansi, vanhempi kuin 1972.

ViestiKirjoittaja warremies » 20.04.2017 20:29

Ostan ennen 1972 valmistetun kannen, mielellään venttiilikopan kanssa. Ei tarvitse olla venttiileitä tai muitakaan sisäosia, tai ne saavat olla ruosteessa. Kansi on valultaan hieman eri näköinen kuin uudemmat kannet.

Jos kansi on vielä moottorissa kiinni, voisin ostaa kokonaisen moottorinkin..
warremies
 
Viestit: 29
Liittynyt: 23.08.2005 19:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Mossen 1500 kansi, vanhempi kuin 1972.

ViestiKirjoittaja Elite72 » 10.05.2017 20:42

Moi Warremies,saattaisi löytyä koko moottori.Laitappa kansikuva 0407075112,niin katsotaan mitä löytyy. T. Japi
Elite72
 
Viestit: 7
Liittynyt: 23.05.2015 11:14

Re: Mossen 1500 kansi, vanhempi kuin 1972.

ViestiKirjoittaja jarkka65 » 18.05.2017 6:01

Milloin mosse sai 1500:satasen koneen? olisi parikin kantta mutta kuvat olisi tervetulleita. pera.murikka@hotmail.com
jarkka65
 
Viestit: 210
Liittynyt: 29.11.2005 22:40
Paikkakunta: anjalankoski

Re: Mossen 1500 kansi, vanhempi kuin 1972.

ViestiKirjoittaja warremies » 19.05.2017 21:07

Laitan kuvan kannesta heti kun kaverini saa omansa takaisin venttiilipajalta remontista.

Onko siinä kokonaisessa moottorissa vuosileimaus valmistenumeron kanssa ja kaksiosainen öljypohja (se syvennys on tehty irtokannella, kun uudemmissa on yhtenäinen öljypohja)?
warremies
 
Viestit: 29
Liittynyt: 23.08.2005 19:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Mossen 1500 kansi, vanhempi kuin 1972.

ViestiKirjoittaja jarkka65 » 21.08.2017 14:06

Onko vanhemmissa mosseissa mitä eroa uudempaan? . Löytyis kans, ja tähän tiedoite vanhemissa 1500:sissa oli yleisesti se niissä oli vikana oli heikot venttiilit. Ostappa uudet venttiilit niin ei tarvitse kantta kysellä.
jarkka65
 
Viestit: 210
Liittynyt: 29.11.2005 22:40
Paikkakunta: anjalankoski

Re: Mossen 1500 kansi, vanhempi kuin 1972.

ViestiKirjoittaja warremies » 29.08.2017 10:03

Ei ollut pajalla tehty kannelle vielä mitään, työjonossa..
Mutta selvimpänä helposti havaittavana erona on se, että takapäädyssä rautatulpan alla EI ole valussa varaosanumeroa.

(Itse asiassa tuossa kannessa ei ollut mitään muuta numeroa kuin imusarjan puolella valumuotin numero "2")

Omissa kansissa on toisessa jäätymishalkeama nokkapukin alla ja toinen on syöpynyt pilalle, niin pelkkä venttiilien vaihto ei nyt auta.
Varaosa Pick-Upissa on vielä kone paikoillaan, se on varalla jos ei muu auta..
warremies
 
Viestit: 29
Liittynyt: 23.08.2005 19:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Mossen 1500 kansi, vanhempi kuin 1972.

ViestiKirjoittaja jarkka65 » 17.09.2017 10:15

Onko koneessasi termostaatti ylhäällä vai alhaalla? Mulla on kahta eri versiota toisessa on hana josta saa vedet pois, toisessa versiossa ei ole hanaa ja termostaatti ylhäällä. Halpoja ovat työhön nähden 300e, mulla on vielä kaksi mossea toisessa kone jumissa mutta kansi ehjä mutta kone ei pyöri. Toisessa kone pyörii mutta kansi on rikki, yksi irrallinen ehjä vuosimalli 76. Ja hinta 51 euroa. Vaihto vaikka skandinavia jos on ulkoisesti ehjä, saa kasvaa sammalta. Pera.murikka@hotmail.com
jarkka65
 
Viestit: 210
Liittynyt: 29.11.2005 22:40
Paikkakunta: anjalankoski

Re: Mossen 1500 kansi, vanhempi kuin 1972.

ViestiKirjoittaja jarkka65 » 17.09.2017 10:22

jarkka65 kirjoitti:Onko koneessasi termostaatti ylhäällä vai alhaalla? Mulla on kahta eri versiota toisessa on hana josta saa vedet pois, toisessa versiossa ei ole hanaa ja termostaatti ylhäällä. Halpoja ovat työhön nähden 300e, mulla on vielä kaksi mossea toisessa kone jumissa mutta kansi ehjä mutta kone ei pyöri. Toisessa kone pyörii mutta kansi on rikki, yksi irrallinen ehjä vuosimalli 76. Ja hinta 51 euroa. Vaihto vaikka skandinavia jos on ulkoisesti ehjä, saa kasvaa sammalta. Pera.murikka@hotmail.com
warremies kirjoitti:Ei ollut pajalla tehty kannelle vielä mitään, työjonossa..
Mutta selvimpänä helposti havaittavana erona on se, että takapäädyssä rautatulpan alla EI ole valussa varaosanumeroa.

(Itse asiassa tuossa kannessa ei ollut mitään muuta numeroa kuin imusarjan puolella valumuotin numero "2")

Omissa kansissa on toisessa jäätymishalkeama nokkapukin alla ja toinen on syöpynyt pilalle, niin pelkkä venttiilien vaihto ei nyt auta.
Varaosa Pick-Upissa on vielä kone paikoillaan, se on varalla jos ei muu auta..

siis myyn pera.murikka@hotmai.com
jarkka65
 
Viestit: 210
Liittynyt: 29.11.2005 22:40
Paikkakunta: anjalankoski

Re: Mossen 1500 kansi, vanhempi kuin 1972.

ViestiKirjoittaja jarkka65 » 10.02.2018 14:49

- Olen vähän äimänä. Oliko v72 siitä vanhemmissa 1500:satanen kone????????????? vastaani on tullut ainoastaan 1300M ja 1500M moottoreita. Viimeinen 1300:satanen lähti 3-4 vuotta sitten, ja vm 66 de luxse kone oli myös 1300 :satanen. Tai sitten olen aivan ulkona mosseista, Jos joku jolla on tietoa tästä niin valaiskaa asiaa.
jarkka65
 
Viestit: 210
Liittynyt: 29.11.2005 22:40
Paikkakunta: anjalankoski

Re: Mossen 1500 kansi, vanhempi kuin 1972.

ViestiKirjoittaja warremies » 10.02.2018 21:09

1500 alumiinimoottorilla varustettuja autoja alettiin tiputtelemaan valmistuslinjalta maaliskuussa 1967.
warremies
 
Viestit: 29
Liittynyt: 23.08.2005 19:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Mossen 1500 kansi, vanhempi kuin 1972.

ViestiKirjoittaja jarkka65 » 18.02.2018 20:48

warremies kirjoitti:1500 alumiinimoottorilla varustettuja autoja alettiin tiputtelemaan valmistuslinjalta maaliskuussa 1967.

Vai semmosta tieta. Olen rassanut mosseja vuodesta 83, ensimmäinen 1500: satanen tuli vastaan 1972. pitäiskohän mennä apukouluun?. Mulla oli moottoreita vm 66 ja siitä ylöspäin. Väitätkö että scandinavioita oli jo scandinavoissa olisi ollut 1500:satasia. ??????????????????????????????????????+
jarkka65
 
Viestit: 210
Liittynyt: 29.11.2005 22:40
Paikkakunta: anjalankoski

Re: Mossen 1500 kansi, vanhempi kuin 1972.

ViestiKirjoittaja warremies » 18.02.2018 23:01

Skandinaviassa eli 403:ssa ei ollut tehtaalta 1500 alumiinimoottoreita, vasta 408 koreissa.

408 on työntötankomoottorillinen auto ja 412 on alumiinimoottorillinen auto, ovatko ensimmäiset 412:t myyty Suomessa 408:na, sitä en tiedä. On voitu puhua, ainakin myyntipuheissa, vain "Terästetystä" tai "Uudesta Elitestä", ja jättää numeromerkinnät kokonaan pois.

Tyyppikatsastuksen vastaista autoa ei ole voinut ensirekisteröidä Suomessa, joten 408 olisi pitänyt tyypittää uudelleen kahdelle eri moottorivaihtoehdolle ja varusteille. Sitäkään en tiedä, onko tämä voitu tuohon aikaan hoitaa nopeasti alta pois Neuvostoliittolaisella pyynnöllä..

Tyyppikatsastustodistuksen päiväyksestä selviäisi, milloin 412 on tyypitetty Suomeen ja on siten ollut mahdollista ensirekisteröidä, sitä ennen Konela on voinut tuoda tietysti jo autoja jemmaan odottamaan myynnin aloittamista.

Se, mikä niiden autojen "virallinen" vuosimalli olisi voinut olla, on ollut varmasti vain sopimuskysymys.


Lisäys:
Minulla on jossakin "Virallisesta Isosta Kirjasta" otettu kopio Konelan maahantuomien autojen lukumääristä perustamishetkestä 90-luvulle saakka, sieltähän sen 412:n aloituksen näkisi, mutta missä lienee.. :|
warremies
 
Viestit: 29
Liittynyt: 23.08.2005 19:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Mossen 1500 kansi, vanhempi kuin 1972.

ViestiKirjoittaja jarkka65 » 20.02.2018 16:16

Terästetty tarkoitti sitä, että samaa korimallia myytiin samalla 1300:satasena että 1500:satasta. Ulkoisesti auto ei muuttunut mitenkään. v75 kori muuttui ja uudemmassa terästetyssä oli aivan sama perusmoottori, paitsi vesiletkuissa ja termostaateissa. takapilareiden " lentovalot " pysyivät vuoteen 77 kori muuttui olennaisesti 75-76v kromimaski muuttui muoviseksi, etulokasiipien pyöreät sivuvilkt poistettiin, kromipuskuri säilyi ja veivinreikä, ulkoiset nappikahvat poistettiin ja tilalle tuli kromiset suorakaiteen muotoiset kahvat, takasiivet poistettiin samoten takavalot suorakaiteen muotoiseksi luukun alapuolelle, mittaristo muuttui. 1500:satasen ja 1500:satasen S mallissa oli takalasinlämmitys, kromiset kattolistat ja kromikävyt. ( 80v ja picupista en tälläerää kerrokkaan mitään. pera.murikka@hotmail.com.
Viimeksi muokannut jarkka65 päivämäärä 20.02.2018 17:12, muokattu yhteensä 1 kerran
jarkka65
 
Viestit: 210
Liittynyt: 29.11.2005 22:40
Paikkakunta: anjalankoski

Re: Mossen 1500 kansi, vanhempi kuin 1972.

ViestiKirjoittaja jarkka65 » 20.02.2018 17:09

warremies kirjoitti:Skandinaviassa eli 403:ssa ei ollut tehtaalta 1500 alumiinimoottoreita, vasta 408 koreissa.

408 on työntötankomoottorillinen auto ja 412 on alumiinimoottorillinen auto, ovatko ensimmäiset 412:t myyty Suomessa 408:na, sitä en tiedä. On voitu puhua, ainakin myyntipuheissa, vain "Terästetystä" tai "Uudesta Elitestä", ja jättää numeromerkinnät kokonaan pois.

Tyyppikatsastuksen vastaista autoa ei ole voinut ensirekisteröidä Suomessa, joten 408 olisi pitänyt tyypittää uudelleen kahdelle eri moottorivaihtoehdolle ja varusteille. Sitäkään en tiedä, onko tämä voitu tuohon aikaan hoitaa nopeasti alta pois Neuvostoliittolaisella pyynnöllä..

Tyyppikatsastustodistuksen päiväyksestä selviäisi, milloin 412 on tyypitetty Suomeen ja on siten ollut mahdollista ensirekisteröidä, sitä ennen Konela on voinut tuoda tietysti jo autoja jemmaan odottamaan myynnin aloittamista.

Se, mikä niiden autojen "virallinen" vuosimalli olisi voinut olla, on ollut varmasti vain sopimuskysymys.


Lisäys:
Minulla on jossakin "Virallisesta Isosta Kirjasta" otettu kopio Konelan maahantuomien autojen lukumääristä perustamishetkestä 90-luvulle saakka, sieltähän sen 412:n aloituksen näkisi, mutta missä lienee.. :|

Tuo olisivat minulle kallista tietoa kun nyt noita scandinavioita keräilen Ja Elitejä ostelen. 6-7 Eliteä olen jeesannut ja on nyt maanteillä. scandinavioista en ole niinkään perillä, scandinavojen osia alkaa hiljakseen keväällä tulla jos minun niveleni kestää. Ainakin ovia, ikkunoita, etu ja takapeltejä, puskureita, maskeja.Tuskimpa etu ja taka-akseleista on kellekkään hyötyä, konehuoneesta nyt otan varuiksi syylarit, laturi, vesipumput- Mutta jumahtaneelle koneelle tuskin on hyötyä paitsi kansi.Pera.murikka@hotmail.com.
jarkka65
 
Viestit: 210
Liittynyt: 29.11.2005 22:40
Paikkakunta: anjalankoski


Paluu Ostetaan

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron