Moskvitsh Elite jokapäiväisessä ajossa

Selviytymistarinat ja arkiset kohellukset Itäautojen parissa

Moskvitsh Elite jokapäiväisessä ajossa

ViestiKirjoittaja Elite86 » 21.04.2009 18:17

Nyt tänä keväänä tulee kaksi vuotta täyteen siitä kun mossen hankin ja jokapäiväisessa ajossa tuo on ollut reilun puolitoista vuotta. Käyttöautona Elite on palvellut eritäin hyvin ja varmempaa autoa saa hakea. Talviautoilu onnistuu myös hyvin ja lämpöä ohjaamossa riittää vaikka muille jakaisi. Eikä ollut yksi tai kaksi kertaa viime talvena, kun piti mossella käydä pelastamassa kavereiden 2000-luvun vehkeitä tienlaidasta. Tankatessa aina joku tulee muistelemaan: että tälläsellähän mä ajelin kun kortin sain, tai isälläni oli juuri tälläinen. Mutta ikävä kyllä on niitäkin jotka huutelee: yök mikä katiska, ostasit säki auton. Ja juurikin eräs nimeltä mainitsematon ford-harrastaja haukkui minut pystyyn, koska ajan mossella ympärivuoden ja pilaan auton. Ehkä muutaman vuoden päästä teen elitelle täysentisöinnin ja ajelen vain kesäsunnuntaisin, mutta sitten pitäsi hommata "uusi-vanha-auto" jokapäiväiseen ajoon :mrgreen:

Elite86 kuittaa.
Moskvits Elite -74, Cadillac Fleetwood -89
Avatar
Elite86
 
Viestit: 41
Liittynyt: 24.04.2007 12:53
Paikkakunta: Lammi

Re: Moskvitsh Elite jokapäiväisessä ajossa

ViestiKirjoittaja tapjok » 21.04.2009 20:05

Tervehdys Elite-miehelle!

Mukavia muistoja on itsellänikin Mossesta. Erityisesti nuo talviominaisuudet, kuten käyntiinlähtö talvipakkasella ja auraamattomilla teillä puskeminen ovat jääneet mieleen.

Minulla oli varusmiesaikanani iäkäs Elite. Mieleen on jäänyt yksi paukkupakkaspäivä Säkylän Huovinrinteellä 1975. Oli lauantai-aamu ja piti lähteä viikonloppulomalle. Parkkialueella oli kymmeniä autoja(siihen aikaan ei tunnettu moottorilämmitystä) ja ainoastaan minun Mosseni ja yhden toisen kaverin musta Volga hörähtivät käyntiin ilman apuja . Me sitten kiskottiin muutamia autoja väkisin käyntiin ja niiden kuskit jatkoivat sitä urakkaa, kunnes viimeisetkin lomalaiset pääsivät matkaan. Ei siinä paljoa Neuvosto-autoille irvistelty.

1986-talvi oli ennätysmäisen kylmä, pakkaslukemat viikkotolkulla n. 35-38 celsiusta. Isälläni oli tuolloin työjuhtana "pitkälavainen" Pick up. Joka armas päivä hän ajoi Mossella työmatkansa Kemiran tehtaille. Aamulla auto käyntiin kylmästä tallista ja iltapäivällä tehtaan pihasta. Eikä ollut moottori- eikä sisätilalämmittimiä. Bensiininkulutus saattoi olla melko suurta, mutta tärkeintä oli, että matka taittui.
tapjok
 
Viestit: 71
Liittynyt: 16.02.2008 21:06

Re: Moskvitsh Elite jokapäiväisessä ajossa

ViestiKirjoittaja jarkka65 » 15.04.2018 14:09

Kyllähän itäautot käymään lähtee kunhan on pensiiniä, pakkasnesteet, ja hyvä akku. Rakkaimpani oli töissä eräässä kylpylässä. Pakkasta oli silloin, olikohan- 42 astetta ja kaksiviikkoa. Naiset irvailivat mossella kun ajoi, toisilla oli volvoa toyotaa ja vaikka mitä. Vaimollani ei ollut edes lämpötolppaa, toisilla oli tolpat vaimollani ei. Kun työpäivä päättyi ievistelijät, sanoivat haluattko kyydin vaimoni sanoi ei tarvi. Hyppäsi mosseen käyntiin ja ikkunoita skrapasi. tämä volvonainen ei saanut autoansa käymään. Työt päättyi 15.30 ja vaimo tuli kotiin kuudenjälkeen, oli reppana antanut virtaa toisille ja veti toisia autoja käyntiin. Niinhän siinä kävi että haki työkavereit kotoonta töihin. Autossamme oli parhaimillaan 7 naista, sehän oli vaimoni toinen työ. Mutta kaikki maksoivat pensiinit. Joten mitä opimme tästä? Olis kannattanut ostaa mosse. Mossen saa pakkasilla käyntiin jopa veivillä, ja siksi että startti ei vie virtaa. että tämmöinen juttu. Olemme aina pitänyt mossea tai farmadiladaa kakkosautona. Muuten toyota hiace. nyt on kaksi mossea ja kaksi toyotan henkilöautoja.
jarkka65
 
Viestit: 208
Liittynyt: 29.11.2005 22:40
Paikkakunta: anjalankoski


Paluu Kokemuksia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa