408 öljynpaineet

Selviytymistarinat ja arkiset kohellukset Itäautojen parissa

408 öljynpaineet

ViestiKirjoittaja Vostok » 25.02.2012 18:08

Tervehdys itärautailijoille,
olen ajellut viime kesäkuusta lähtien -68 Elitellä kaikki autolla liikkumiseni. Mitään ongelmia ei ole ole ollut käynnistymisen kanssa, eikä muutenkaan. Öljypainemittarin näyttämä on vain vähän mietityttänyt. Käyttöohjekirjassa mainitaan: "Öljypaineen uuden moottorin voitelujärjestelmässä keskisuurilla, 40 km/h:n ajonopeutta vastaavilla kierroksilla tulee olla vähintään 2,0 kg/cm2. Moottorin käydessä tyhjäkäyntikierroksilla paineen tulee olla 0,5 kg/cm2. Moottorin kuluessa öljynpaine voi sekä työkierroksilla että tyhjäkäyntikierroksilla jonkin verran laskea alle edellämainittujen arvojen."
Omassa autossani öljynpainemittari näyttää kohta liikkeelle lähdön jälkeen alle kakkosta ja laskee moottorin lämmitessä alle nollaan. Osaisiko joku harrastaja kertoa onko syytä huolestua? Matka on sujunut ilman murheita, parin sadan km yhtäjaksoisiakin ajorupeamia on ollut. Aikaisempi omistaja on vaihtanut autoon moottorin 403 mallista, ehkä vm -65, lieneekö tällä merkitystä asiaan, heikompi öljypumppu kenties tässä mallissa?
Vostok
 
Viestit: 8
Liittynyt: 24.09.2005 21:57
Paikkakunta: Lahti

Re: 408 öljynpaineet

ViestiKirjoittaja kaisjuh2 » 25.02.2012 21:06

Mosse 403:n moottorissa on jo tehokkaampi öljypumppu kuin aikaisemmassa 407:ssä. Eli pumppu on samanlainen kuin Elitessä. Mittarin näyttämässä on virhettä, sillä ilman öljynpainetta ei moottori kauaa toimi. Olisiko öljykello erilainen 408:ssa kuin 403:ssa, eli jos moottori ja öljykello 403:sta, ei mittari näytä välttämättä oikein.
kaisjuh2
 
Viestit: 6
Liittynyt: 16.12.2011 22:13

Re: 408 öljynpaineet

ViestiKirjoittaja Keeper » 26.02.2012 5:23

Hei

Mielestäni olisi syytä käydä sellaisella autokorjaamolla, jolla on öljykellon kierteeseen sopiva sovituskappale öljynpaineen tarkastusmittaria varten. Ainakin kaikilla moottorikoneistamoilla on sellainen.
Mittaa öljynpaine tarkastusmittarilla kuumana ja kylmänä ja vertaa lukemaa auton omaan mittariin. Auton oman mittarin lukemat on alapäässä vaikea tulkita progressiivisen asteikon vuoksi.

Mosse 403 moottori käy pitkiäkin aikoja hyvin vähäisellä öljynpaineella, mutta moottorin kuluminen on voimakasta. Kun mittarin lukema on 0:llan tienoilla ei paineen laskemista ajan kuuluessa enää voi havaita ja ajo loppuu sitten kun kiertokangen alapään laakerit tai kampiakselin runkolaakerit on rikki.

Yksi mahdollinen vika on, että kampasuodattimen paineen tasaajana oleva kuula-jousisysteemi on rikki tai lian vuoksi jumissa ja vähän koko ajan auki.

Minulla vaivasi sama öljynn paineenlasku ongelma Mosse 402 vm. 57 kanssa, jossa on hyvin vähän ajettu moottori. Käynnistyksessä paine nousi hyvin hitaasi, joskin nousi kylmänä mittarilukemaan 2. Kun moottori ja öljy lämpesi, se piti ajokierroksilla lähes saman paineen, lievästi alle 2 mittarin mukaan. Mutta tyhjäkäynnillä mittarilukema laski lähelle 0.

Aprikoin koko ajan, onko se alle vai yli 0,5 bar.

Kävin sitten mittauttamassa paineen moottorikoneistamolla ja tulos. Kierroksilla tarkkuusmittarilla 2,2 bar ja oma lukema 2,0 bar. Tyhjäkäynnillä tarkkuusmittarilla 1,2 bar ja oma mittari jotain 0,5 bar.

Tarkka tieto on turvallista moottorin öljynpaineen kanssa.
KKu
Keeper
 
Viestit: 52
Liittynyt: 20.08.2005 14:47
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 408 öljynpaineet

ViestiKirjoittaja idänihme » 29.02.2012 9:27

Vielä vähän aiheesta: Kannattaa tosiaan mittauttaa öljynpaine. Voihan kokeilla aluksi vaikka ölykellon vaihtamista asian selvittämiseksi.Tietämäni mukaan öjykello on sama 402 -mallista lähtien.Vanhemmissa 402 ja 407 moottoreissa tämä öljynpaineen anturi on karkeasuodattimen yhteydessä, lähellä öljypumppua. Se mittaa siis lähinnä öljynkiertoon lähtevän paineen. 403 ja 408 -mallissa öljykello on lähellä nokka-akselin ja mahdollisen öljynjäähdyttimen ja hienosuodattimen putkistoa. Tehokkaaampi öljypumppu huolehtii kyllä hyvin öljynpaineesta, mutta mittausvirhettä voi tulla, sillä anturi kuluu ajan mittaan. Jo pelkkä heikentynyt sähköliitos tekee virhettä. Öljyn karkeasuodattimen, siis Keeperin mainitseman kampasuodattimen osittainen tukkeutuminen voi aiheuttaa öljynpaineen laskua. Pitää muistaa "päivittäin, ajon jälkeen, moottorin ollessa lämmin, kiertää karkeasuodattimen kahvasta muutama kierros", sanoo ohjekirja. Se tarkoittaa, että kun vedellään vivusta edestakaisin, niin akselin räikkälaite huolehtii suodattimen akselin kiertymisestä. Konelassa usein poistettiin öljynkierron varmistamiseksi koko karkeasuodatin, ja suodatinkotelon kanneksi asennettiin lattaraudasta tehty kansi. Itse koteloa ei siis poisteta! Karkeasuodattimen elementin kansi on sitä paitsi melko pehmeätä metallia, ja vuotoja ilmenee herkästi. Vallankin liika kiristäminen aiheuttaa kannen vääntymistä. Karkeasuodatin on päävirtasuodatin, kaikki öljypohjasta metallisen siivilän läpi pumpattu öljy menee siis sen kautta. Hienosuodatin on sivuvirtasuodatin, jonka kautta menee vain se osa öljystä, mikä ohjautuu venttiilinnostimien voitelemiseksi pakosarjan alla olevaan tilaan. Joskus öljynpaineen virhenäyttämä voi johtua (403...408 -moottorissa) myös hienosuodattimen ominaisuuksista. Kun suodatin vanhenee ja virtausvastus sitäkautta nousee, näyttää mittari isompaa lukemaa. Sopivin öljy muuten on eritysesti vanhempiin moottoreihin tarkoitettu, esim. 15 W 40 mineraaliöljy, koska sen lisäaineistus on soveliasta nimenomaan sellaisiin moottoreihin, joissa nokka-akseli on "alhaalla". Niissä nokkiin kohdistuva rasitus on suurempi, kertovat öljynvalmistajat. Ainakin Teboil ja Neste valmistavat moista öljyä.
Ja vielä: Muistelen, että puoli vuosisatta sitten Parolassa näin panssarivaunujen moottorin karkeasuodattimen puhdistumisen olleen automaattista: Joka kerta kytkintä painettaessa vipu veti suodattimen kahvasta, ja suodatinelementti puhdistui.
idänihme
 
Viestit: 576
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: 408 öljynpaineet

ViestiKirjoittaja Keeper » 29.02.2012 21:18

Tervehdys

Kun kävin mittauttamassa öljynpaieen, koneistamon esimiehen kanssa tuli puhetta öljystä, mitä olisi suositeltavaa käyttää.

Minulla oli moottorissa perinteinen Mobil 30, jota Mossemiehet halusivat käyttää Mosse 402:ssa silloin 50-luvun lopulla, jos vain rahat riitti.
Koneistamon mies sanoi nykyistä Mobil 30 ruohonleikkuri öljyksi ja pienkoneiden öljyksi, joka kyllä riittää voitelemaan Mossenkin moottoria.

Hän sanoi, että 1950- ja 1960-luvun öljyissä oli kaikissa lisättynä sinkkiä, jonka tehtävänä oli suojata hankaavia pintoja, kuten nokka-akselin nokkia ja venttiilin nostimien päitä kulumiselta. Nykyisissä öljyissä ei sinkkilisää enää ole, koska moottorit on rakennettu eri tavoin.

Vain Gulfin kaikissa Suomeen tuotavissa öljyissä on lisättynä sinkkiä, ja Gulfilla on öljyjä, joissa sinkin osuus on erityisen suuri.
Amerikkalaiset 1950- ja 60-luvun autojen ja moottoripyörien moottorit tarvitsevat toimiakseen ehdottomasti tälläisen öljyn. Esimerkiksi sen aikaiset Harley-Davidsonin öljynkulutus kasvaa kohtuuttumasti muilla öljyillä.

Koneistamo kunnosti silloin vanhaan hyvää aikaan pääasiassa Mossen mootoreita, koska heidät silloin omistava autoliike myi pääasiassa Mosseja, Pobedoja ja Volgia.

Mossen moottorin venttiilikoneisto alapuolisine nokka-akseleineen sisältää voimakkaasti laahaavia pintoja, samoin monet öljystefat ja jopa rasvanauha-asbesti tiiviste, jolloin sinkkilisästä öljyssä on suuri hyöty Mossen moottorille.

Hän neuvoi liikkeen, mistä saisin Gulfin öljyjä.

Vaihdoin Gulf 30 öljyn ja hyvin on pelittänyt. Öljyn kulutus väheni selvästi ja havaittavasti ja minulla on "tuntemus", että moottorin käyntiääni tuntuu paremmalta.

Ajattelin vaihtaa seuraavaksi Gulfin mineraalipohjaiseen moniasteöljyyn 15W - 30, jossa on myös sinkkilisä.
KKu
Keeper
 
Viestit: 52
Liittynyt: 20.08.2005 14:47
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 408 öljynpaineet

ViestiKirjoittaja idänihme » 03.03.2012 15:16

Niin, jäi tuo Gulf mainitsematta. Gulfin tuotteillehan on ilmaantunut taas maahantuoja pitkästä aikaa. Noissa muissa mainitsemissani vanhan moottorin öljyissä on toisenlainen lisäaineistus, Gulf on korostanut erityisesti sinkin tarpeellisuutta. Harmillista, että Gulfin öljyä ei niin vain saa mistä tahansa.
idänihme
 
Viestit: 576
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: 408 öljynpaineet

ViestiKirjoittaja Vostok » 06.03.2012 19:14

Kiitokset kommenteista,
en ole vielä kysellyt öljynpaineden tarkastusmahdollisuutta korjaamolta tai muualta. Tuolla öljynsuodattimella on varmaankin merkitystä. Viime öljynvaihdon yhteydessä vaihdoin myös sen pahvisen suotimen ja muistelen öp-lukemien olleen ennen vaihtoa korkeampia, itse asiassa alhaiset lukemat kiinnittivät huomioni vasta viime öljynvaihdon jälkeen.

Varaosalaatikosta löytyi vastaava öljykello, vaihtaminen ei vaikuttanut asiaan; mittari näyttää nollaa kun kone lämpiää.

Toissapäivänä löysin Turun talviheikki tapahtumasta eurolla paine mittarin asteikolla 0-10 kg/cm2 ja justiinsa samoilla kierteillä kun Mossessa. Tällä testailin tänään:
kone kylmänä öljynpaine tyhjäkäynnillä noin 1,2 ja kierroksilla n.2000-3000 rpm noin 2, vastaavat lukemat kone lämpimänä (lämpömittari näyttää 80) tyhjäkäynnillä juuri ja juuri yli 0 ja kierroksilla n. 1. Tiedä sitten tämän mittarin tarkkuudesta mutta suunta näyttäisi olevan sama kuin auton omalla mittarillakin.
Onkohan sen karkeapuhdistimen venttiilin tarkistaminen hankala juttu?

Näillä paineilla mennään kuitenkin kohti kevättä. Onneksi on varamoottori tallissa jos oikein köpelösti käy.
Vostok
 
Viestit: 8
Liittynyt: 24.09.2005 21:57
Paikkakunta: Lahti

Re: 408 öljynpaineet

ViestiKirjoittaja Keeper » 09.03.2012 9:28

Mittaustuloksesi kertoo kyllä, että moottorin öljynpaine on selvästi alentunut ja tyhjäkäynnin öljynpaine, 0 bar on kyllä sellainen, ettei voitelu riitä enää pitämään moottoriaajokunnossa enää pitkään.

Öljyä vuotaa lämpimänä mittauspisteen jälkeen, mikä on aikalailla öljytien alkupäässä, liikaa mahdollisesti kaikista voitelukohteista mahdollisesti.

Paljonko moottorilla on ajettu?

Yksi vaihtoehto on, jos se liittyy sivuvirta suodattimen vaihtoon, että uusi suodatin läpäisee öljyä paljon paremmin kuin vanha likainen suodatin ja nyt kuluneessa moottorissa öljynpaine ei enää riitäkkään voitelukohteeisiin. Tätä voi testata lämpimällä moottorilla lyhytaikaisesti puristamalla pihdeillä suodattimen poistoöljyletkua. Paine nousee, kun öljyn sivivirtakierto vähenee.

Toiseksi öljypumpussa on kuula- jousiventtiili, joka säätää paineen palauttamalla osan öljyä öljypohjalle öljypinnan alle. jos se vuotaa, öljyn paineet eroavat kylmänä ja kuumana. Pitkään seisoneissa moottoreissa jousi on usein ruostunut rikki ja venttiilipallo olla jököttää paikallaan "jossakin asennossa"

kampasuodattimen ja venttiilin puhdistus on aika helppo, kun vain ei epähuomiossa hukkaa kuulaa.

Minulla on Mossen moottorin yksityiskohtainen kuva öljykierrosta, räjäytyskuvat kaikista suodattimista ja venttiileistä ja pumpusta.

Voisin skannata ja lähettää ne, jos toimitat sähköpostiosoitteen, minne laitan ne.

Soita vaikka 040 5583436 nmeroon.

Jos nostat tyhjäkäyntikierroksia jonkin verran, syntyykö miillaista öljynpainetta. Jos syntyy, se voisi suojata moottoria jonkin aikaa.
Mutta jos paineet jäävät noin alas ja selkeää syytä ei löydy, voisi olla parempi vaihtaa moottori ja jättää nykyinen moottori kunnostuskelpoiseksi varamoottoriksi.
KKu
Keeper
 
Viestit: 52
Liittynyt: 20.08.2005 14:47
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 408 öljynpaineet

ViestiKirjoittaja idänihme » 16.03.2012 9:26

Lisäänpä vielä öljynkierron anatomiasta. Öljyn karkeasuodattimessa oleva jousi ja kuula -järjestelmä on tarkoitettu ohivirtauskanavaksi. Jos karkeasuodatin tukkeutuu, öljy virtaa ohivirtauskanavan kautta kanavistoon. Virtausvastus on kuitenkin hieman suurempi, joten kuluneessa moottorissa öljynpaine saattaa alentua. Tuleepa mieleeni muuan vuoden päivät käytössä ollut 408 -moottori, jossa oli jo tehokkaampi öljypumppu. Ihmettelin vähänajetun moottorin kampiakselin sulaneita laakereita. Moottoria enemmän purkaessani huomasin karkeasuodattimen olevan aivan tukossa. Ohivirtauskanava ei ollut kuitenkaan päästänyt öljyä läpi. Kanavan poraus oli jäänyt tehtaalla kesken; reikää oli porattu vain puoliväliin, ei läpi asti. Jousi ja kuula olivat kyllä paikoillaan. Ehkä sitten kesken työn oli alkanut ruokatunti tms. Tekevälle sitä sattuu kaikenlaista!
Kun avaat karkeasuodattimen, älä pura liuskanippua! Käytä puhdistuaineena liutotinpesuainetta tai vaikkapa sytytysnestettä, jossa uitat suodatinta samalla pyörittäen akselista, jotta kampa puhdistaa liuskojen välit. Kun kiristät pultit, varo liikaa kiristystä, ettei kansi taivu ja ala vuotaa. Suodattimen akselissa on grafiittinarutiiviste. Akselin vuoto loppuu kiristysmutteria hieman kiertämällä.
idänihme
 
Viestit: 576
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: 408 öljynpaineet

ViestiKirjoittaja M_407 » 08.04.2012 9:06

Gulfin öljyjä on monen eri merkin harrastaja kehunut. Onko kukaan kokeillut Mosseen tuota sinkillä lisättyä Gulfin tuotetta (GULF SL ZINC PLUS 20W50) vai olisiko yksiaste öljy (GULF SINGLE G REGULAR SAE 30) parempi?
M_407
 
Viestit: 25
Liittynyt: 28.11.2006 14:57
Paikkakunta: Jyskä

Re: 408 öljynpaineet

ViestiKirjoittaja idänihme » 09.04.2012 9:39

Sikäli kuin mitään öljyistä ymmärrän, ajattelisin tuon mainitsemasi moniasteöljyn olevan sopivaa kaikkiin Mossen moottoreihin. 400 -mallista 407 -malliin on suositeltu kesällä SAE 30 ja talvella SAE 20 öljyä, mutta silloin ei ollut vielä moniasteöljyjä saatavilla. Vuoteen 1960 asti oli muuten peräöljysuosituksena kesällä SAE 140, talvella SAE 90. Perään ja laatikkoon soveltuvat kuitenkin nykyiset SAE 70-90W hypoidiöljyt, mieluummin mineraaliöljyt kuin synteettiset. Tiivisteet kuulemma kestävät paremmin mineraaliöljyjä.
idänihme
 
Viestit: 576
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: 408 öljynpaineet

ViestiKirjoittaja Keeper » 11.05.2012 22:05

Minulla on Mosse 402 vm. 57 moottorissa nuo GULFin runsas sinkkiset moniasteöljyt 20W 50. Vaikuttaa todella hyvältä.

Olen aikaisemmin pitkään käyttänyt Mobilin 30 öljyä. Se oli herkkää vuotamaan ja tippumaan stefoista ja vanhoista kovettuneista tiivisteistä.

Vaihdoin sitten viime syksynä GULFin 50 sinkittyyn öljyyn ja lisäsin siihen kumitiivisteiden kimmoisuutta elvyttävää lisäainetta. Vuodot vähenivät koko ajan ja loppuivat melkein täysin. Ajoin tällä öljyllä koko talven, mm. Jyväskylän antiikkiautojen talviajoissa -34 asteen pakkasessa ja hyvin toimi.
Tärkeää kuitenkin on, että noin jäykällä öljyllä moottoria pitää lämmittää pakkasella vähintään 4 tuntia, että voitelu kiertää varmasti käynnistyksestä heti. Ja oma täkki sänngystä keulan peitoksi lämmityksen ajaksi (vaimo ei antanut tuoda sitä enää takaisin sänkyymme, vaan käski viedä sen vintille.)

Vaihdoin nyt vapuksi GULFin 20W 50 runsas sinkkisen moniasteölyn. Hyvin on kyllä toiminut. Moottorin ääni on pehmeäpi kuoin aikaisemmin Mobilin öljyllä, jossa ei ole sinkkilisää. Totta vai tunnetta?
KKu
Keeper
 
Viestit: 52
Liittynyt: 20.08.2005 14:47
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 408 öljynpaineet

ViestiKirjoittaja Juho_Gaz69 » 10.01.2013 20:52

Hei

Satuin google haulla tähän öljynpaine keskusteluun...

Iselläni on tallissa Gaz 69 -72. Tuli hankittua viime keväänä ja rassailtua ajokuntoon. Kesä tuli päristeltyä, mutta syksyllä alkasi tulla probleemia. Öljynpaine käyttäytyi erittäin oudosti. Kun öljyä oli ylämerkkiin saakka oli paineita reilusti. Heti kun alkasi putoamaan niin jo merkkien välissä paineet katosi ja kalina alkoi. Taas kun öljyt ylämerkkiin paineita vähintäänkin riittävästi. Syksyn metsätöiden jälkeen alkoi tuon kalinan alkuperä sen verran kiinnostaa, että pudotin öljypohjan pois. 3 sylinterin laakeri sielä oli täysin antautunut ja muutkin aika surkeita. Hankin uudet veivinlaakerit ja nyt sain koneen takaisin nippuun. Samalla korvasin nivelellä olevan "kelluvan" imusihdin kiinteäputkisella. Ajattelin, että öljymäärän vaikutus paineeseen voisi tulla vähintäänkin ison maan toleranssit omaavasta nivelen välyksestä ;)

Nyt kun täräytin käyntiin niin öljynpaine heti tyhjäkäynnillä mittari pohjassa... Purin öljypumpun ja sielä olikin ylipaineventtiilin kara jumissa. löyhyyttelin sen ja kasasin uudelleen. edelleen mittarin mukaan 5bar. laitoin muutaman lisäprikan paineventtiilin korkin väliin vähentämään jousen voimaa ja sitten putosi noin 4,5 kiloon. liki vakaa kierroksista riippumatta. Laakereiden vaihdon yhteydessä puhaltelin ilmaa myös karkeasuodattimen menokanavasta ja varmistin, että kanavat runkolaakereille on auki. Lisäksi karkeasuodatin on uusi ja siitä virtaa ilma hyvin läpi. Kovata paineesta johtuen tihkuu runkolaakerien kanavien päistä proput ja hienosuodattimen kansi ei pidä... lieköhän joku vaihtanut jäykemmän jousen pumppuun...

Tuosta hienosuodattimesta. Sinnehän tulee letku suoraan pumpun päästä ja paluu on öljypohjaan. hankin sinne ihan orginellin suodatinpatruunan, mutta sen mitoitus oli siten, että se tukki ainoan pienen reijän jonka kautta öljy virtaa suodattimen keskiputkeen. Eli keskiputkessa on noin 30 mm yläreunasta parimillinen reikä. suodattimen alle piti laittaa aika paljon tavaraa, että se nousi niin ylös että reikä jää sisäpuolelle. Onkohan nämä aina tällaisia?

Useampaan otteeseen on konetta aikaisemmin rempattu kun kiertokangen laakerit oli alikoossa 1.25 ja runkolaakerit 0.75. Taisi olla veivikin joskus katkennut kun öljypohjaa hitsattu ja vähän lohkoakin.

Löytyisikö hyviä trimmausohjeita tuon öljynpaineen suhteen?

T: Juho
Juho_Gaz69
 
Viestit: 1
Liittynyt: 10.01.2013 0:01

Re: 408 öljynpaineet

ViestiKirjoittaja jarkka65 » 21.04.2018 17:53

Jos neuvoni kelpaa. Otappa johto poisja kiillota pyöreä johdonpää ja öljykellon vastakappale. Jollei tule paineita niin ota öljykello pois ja laita öljykellon ympäri putkimiehen teippiä ja ruuvaa kiinne mutta maltilla. Yhden mossen sain öljynpaineet nousemaan ja omat paineeni myös.
jarkka65
 
Viestit: 203
Liittynyt: 29.11.2005 22:40
Paikkakunta: anjalankoski


Paluu Kokemuksia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron