1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu tai ei...

Remontti- ja virityskertomukset sekä -ohjeet plus entisöinti- ja projektipäiväkirjat

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu :)

ViestiKirjoittaja ketsa » 01.05.2018 22:47

Yritin viikonloppuna tätä käymään, mutta ei onnistunut. Kipinä on ja pysyy hukassa. Hetkellisesti sain huonon näköistä kipinää venttilinkoppaa vasten vanhasta tulpasta, mutta sitten sekin hävisi.

Mistä hakea vikaa? Kokeilin uusilla tulpilla, kärjille tulee vasaraan jännite kärkien ollessa auki ja kärkien ollessa kiinni jännite häviää (kuten ymmärtääkseni pitääkin), puolan koitin vaihtaa tarvikemalliin ilman etuvastusta, mutta ei apua siitäkään.
ketsa
 
Viestit: 41
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu :)

ViestiKirjoittaja warremies » 02.05.2018 21:30

ketsa kirjoitti:Yritin viikonloppuna tätä käymään, mutta ei onnistunut. Kipinä on ja pysyy hukassa. Hetkellisesti sain huonon näköistä kipinää venttilinkoppaa vasten vanhasta tulpasta, mutta sitten sekin hävisi.

Mistä hakea vikaa? Kokeilin uusilla tulpilla, kärjille tulee vasaraan jännite kärkien ollessa auki ja kärkien ollessa kiinni jännite häviää (kuten ymmärtääkseni pitääkin), puolan koitin vaihtaa tarvikemalliin ilman etuvastusta, mutta ei apua siitäkään.


Pyöriihän se jakaja moottorin mukana..?
Mittaa puolan liittimestä jännite kun laitat kärjet kiinni ja auki.
Jos ok, ota puolan johto irti jakajan kannesta ja laita ehjä tulppa puolanjohtoon.
Tuleeko kipinää kun kokeilet pyörittää moottoria?
Jos ei, ota kondensaattori irti, kokeile tuleeko nyt kipinää?
Jos ei, katso tuleeko katkojan kärkien välissä iso kipinä kun avaat niitä kondensaattori irrotettuna?
warremies
 
Viestit: 29
Liittynyt: 23.08.2005 19:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu :)

ViestiKirjoittaja ketsa » 02.05.2018 21:53

Kiitokset warremiehelle vinkeistä. Koitan noilla ensi viikolla.

Niin ja jakaja pyörii ainakin silloin kun pyöritän moottoria hihnapyörästä.
ketsa
 
Viestit: 41
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu :)

ViestiKirjoittaja ketsa » 08.05.2018 17:48

Viikonloppuna testailin ja sain kipinän tulemaan tällä kertaa puolan johtoon kiinnitetystä tulpasta, mutta en enää virranjakajan kautta. Kiireessä en ehtinyt muuta kuin silmämäärisesti katsastamaan, että noin 200 km ajetuissa kannessa tai pyörijässä ei mitään heti näkyvää vikaa ollut. Mutta joko niissä täytyy olla vikaa tai sitten jokin systeemissä kummittelee...
ketsa
 
Viestit: 41
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu :)

ViestiKirjoittaja warremies » 10.05.2018 21:53

Jakajan kannessa ei ole pintapurkausjälkiä (mustia kapeita juovia jotka näyttävät halkeamilta)?
Kannen keskihiili on ok?
warremies
 
Viestit: 29
Liittynyt: 23.08.2005 19:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu :)

ViestiKirjoittaja ketsa » 13.05.2018 21:59

Kaivoin kannen oikein auringonvaloon, enkä löytänyt siitä mitä epäilyttäviä jälkiä. Tuo suoraan puolta syntyvä kipinä on kyllä kovine heikon näköinen, joten voisiko kuitenkin olla vika puolassa? Laitoin Konstalle kyselyä uudesta puolasta ja virranjakajasta. Viimeksi uusi jakaja maksoi 30€, joten kannattanee ostaa kokonainen varajakaja, eikä vain kantta :)
ketsa
 
Viestit: 41
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu tai ei...

ViestiKirjoittaja ketsa » 17.06.2018 22:58

No—niin! Mosse pörähti eilen käyntiin virranjakajan vaihdon jälkeen. Sen enempää en jaksanut aiheeseen enää syventyä, joten vika jäi minulle mysteeriksi.

Pari lämpöiseksi käyttöä ja sen jälkeen pieni koeajolenkki, jonka jälkeen palasi taassa yksi jo kerran korjattu vika — kasarin tulviminen :(

Aikani asiaa murehdittuani päätin kaivella jostain länsimaisen kaasarin ja lopulta päädyin ladosta löytyneen Volvon moottorin (ilmeisesti B16 PV544 Favoritista) kaasariin, koska siihen sai tehtyä helposti adapterin ja kaasuvivustokin voi mennä paikalleen pienellä työllä. Kuvan oton jälkeen kaasari on käynyt osina UÄ-pesurissa, joten seuraavalla remppa kerralla pääsee kokeilemaan tulisiko tuosta kalua.

Kuva


Videolinkki moottorin käynnistä alla:
https://photos.app.goo.gl/6WE4JrX4S8dx3RYLA
ketsa
 
Viestit: 41
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu tai ei...

ViestiKirjoittaja ketsa » 24.06.2018 20:34

Jatketaan vielä ainakin tämän postauksen verran höpinää tästä työmaasta. Eli juhannuksena jälkikiristin kannen, turasin Volvon kaasarin mossen pellin alle ja vaihdoin öljyt. Siltä varalta, että joku päätyy samaan kaasari konversioon, niin mainittakoon lyhyen googlailun perusteella kaasarin luultavasti olevan B16a -mallisesta Volvon moottorista.

Ensimmäiseksi kuva turaamastani kasarin adapterista. Yhteen kulmaan piti sovittaa kuplan tuplien imusarjan mutteri 10 mm kannalla, muuten kaasari istuu ongelmitta.

Kuva

Käymään lähti laakista "uudella" kaasuttimella https://photos.app.goo.gl/rrwSwtR9Ey7YCzzQ9


Kaasuvivuston kiinnityspalikan nappasin mossen omasta kaasarista. Volvolaisella oli sen verran pienempi akseli, että hitsasin varmuuden vuoksi palasen volvon vastaavasta osasta mosen osaan.

Kuva

Kuva


Vipu jäi vähän liian kauaksi kaasarista, joten jatkoin sitä 12 mm katkaisemalla vivun kylmästi ja hitsaamalla päälle putken. Juuri passelin kokoinen putki löytyi suolistetun kuplavolkkarin kaasuvaijerin putkesta :)

Kuva


Vivustosta ei tullut täydellinen, mutta ehdottomasti riittävän hyvä. Ryyppyvaijeri meni heittämällä paikalle.

Kuva



Volvossa oli jonkinlainen muovinen Framin tarvikeilmanputsari, joten palastelin sen surutta ja liitin tarvittavan osan mossen omaan putsariin. Lopputulos on ihan ok. Jopa imukärsän kiinnityspultti sopi paikoilleen, eli putsari on konehuoneessa hyvin lähellä alkuperäistä paikkaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Pienen korvakuulolta säätelyn jälkeen moottori kuulostaa lämpöisenä tältä https://photos.app.goo.gl/ocJtGrVhG96rrQhw8



Lämpöisenä moottorissa on vähän heikko öljynpaine tyhjäkäynnillä. Tuossa on volkkarin 0,2 bar kytkin ja se alkaa vilkuttamaan jälkiasennettua öp-valoa. Hiukan kun tyhjäkäynnin säätää reippaalle, niin välkkyminen häviää. Onko mossetietäjillä hyviä poppakonsteja ongelman poistamiseen? Pystyykö painetta säätämään korkeammaksi tjms. Mittailin pumpun konetta kasatessa ja se oli löytämässäni spekassa. Öljyinä moottorissa on teboilin 10w40 traktoriöljyä.
ketsa
 
Viestit: 41
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu tai ei...

ViestiKirjoittaja monseur mosse » 28.06.2018 8:33

Asiallinen toteutus ja lopputulos varmasti parempi kuin alkuperäinen! :D
monseur mosse
 
Viestit: 223
Liittynyt: 09.07.2009 19:34
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu tai ei...

ViestiKirjoittaja ketsa » 01.07.2018 19:43

Kiitos. Juu, tämä reagoi säätämiseen, alkuperäisen kanssa tilanne oli toinen :lol:
ketsa
 
Viestit: 41
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu tai ei...

ViestiKirjoittaja ketsa » 15.08.2018 20:13

Jälleen olisi mossetietäjille kysymys. Ostin tuohon uuden bensapumpun ja sen mukana tuli neljä eri vahvuista tiivistettä. Kuuluuko pumpun tuottoa jotenkin säätää noilla tiivisteillä?
ketsa
 
Viestit: 41
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu tai ei...

ViestiKirjoittaja mahannus » 17.08.2018 13:54

ketsa kirjoitti:Jälleen olisi mossetietäjille kysymys. Ostin tuohon uuden bensapumpun ja sen mukana tuli neljä eri vahvuista tiivistettä. Kuuluuko pumpun tuottoa jotenkin säätää noilla tiivisteillä?


eiks ne tuu kaikki päällekkäin? tai siis ne pumpun kalvot
-Matti
Avatar
mahannus
 
Viestit: 219
Liittynyt: 30.08.2005 6:37
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu tai ei...

ViestiKirjoittaja ketsa » 27.08.2018 18:06

Soitin Konstalle, pakeliittisen lämpöeristeen ja pumpun väliin tulevien tiivisteiden määrää muuttamalla säädetään bensanpaine 0,3 bariin. Eli sillä tiivisteitä tuli pumpun mukana useita.
ketsa
 
Viestit: 41
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu tai ei...

ViestiKirjoittaja warremies » 28.08.2018 14:57

Tuotto, ja sen myötä paine pienenee samalla jos vivun liikettä muutetaan viemällä pumppua kauemmas epäkeskoakselista. Vipu liikuttaa kalvoa pumpun sisällä lyhyemmän matkan, jolloin tilavuusmuutos on pienempi. Kun tilavuusmuutos on pienempi, jää pumpun ja kaasuttimen välille tuleva painekin pienemmäksi.
warremies
 
Viestit: 29
Liittynyt: 23.08.2005 19:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

Edellinen

Paluu Remonttipalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron