407 etujarrut

Remontti- ja virityskertomukset sekä -ohjeet plus entisöinti- ja projektipäiväkirjat

407 etujarrut

ViestiKirjoittaja Mosse-Aksu » 26.10.2013 17:22

Ostin vuosia sitten Tallinnasta eräältä henkilöltä etummaisen jarrusylinterin molempiin etupyöriin. Ne olivat myyjän mukaan valkovenäläistä uustuotantoa. Vaikka ne näyttivätkin erilaisilta kuin omat, niin ostin ne. Eihän minulla ollut mallia mukana. Nyt kun olen ollut jonkun aikaa osa-aika eläkkeellä, aloin asentamaan sylintereitä. Ne todellakin ovat erilaistet kengän kiinnityskohdosta, mutta sopivat ja rumpukin menee paikoilleen. Vaan nyt kun olen sairastellut muutamia viikkoja, ovat voimani vähentyneet, enkä saa kammettua jousia paikoilleen. Olisikohan kenelläkään mitään vippaskonstia?
Idästä nousee suuri valo.
Mosse-Aksu
 
Viestit: 152
Liittynyt: 12.09.2005 6:59
Paikkakunta: Iitti

Re: 407 etujarrut

ViestiKirjoittaja monseur mosse » 27.10.2013 9:36

monseur mosse
 
Viestit: 222
Liittynyt: 09.07.2009 19:34
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: 407 etujarrut

ViestiKirjoittaja Mosse-Aksu » 28.10.2013 14:57

Minulla on tuollaiset, mutta en ole oikein onnistunut niidenkään kanssa. Ehkä en ole keksinyt oikeaa työtapaa. Lähdän tästa saman tien taas talliin ihmettelemään (ilman stimulanttia).
Idästä nousee suuri valo.
Mosse-Aksu
 
Viestit: 152
Liittynyt: 12.09.2005 6:59
Paikkakunta: Iitti

Re: 407 etujarrut

ViestiKirjoittaja Mosse-Aksu » 28.10.2013 15:56

Jousi napsahti lopulta paikalleen perinteisesti papukaijapihdeillä. Jarrupihdeillä sai vain mustelmia sormille. Nyt sitten ei jarrurumpu tahdo mennä paikalleen. Näinhän se on aina ollut jarrurempan yhteydessä. Joskus aikanaan olen vaihtanut vain toisen puolen liinat ja sitten toiset vasta seuraavana vuonna. Voihan tietysti olla, että uusi sylinteri on aavistuksen verran korkeampi kenkien hahlon kohdalta. Silmällä eroa ei kyllä huomaa.
Idästä nousee suuri valo.
Mosse-Aksu
 
Viestit: 152
Liittynyt: 12.09.2005 6:59
Paikkakunta: Iitti

Re: 407 etujarrut

ViestiKirjoittaja idänihme » 25.11.2013 21:33

Ellei rumpu sovi paikalleen, saattaa olla paikallaan painaa automaattisäätöinen jarrusylinterin mäntä pohjaan. Mäntä saattaa olla tehtaan jäljiltä vähän korkealla. Automaattisäätöhän toimii niin, että jarrupäällysteen kuluessa, kun mäntä tulee ulommaksi, se vetää tiukan säätörenkaan vähin erin mukanaan ulospäin niin, että kengän ja rummun välinen välys pysyy aina oikeana. Uusien jarrupäällysteiden asentamisen yhteydessä mäntä on aina painettava pohjaan.
idänihme
 
Viestit: 576
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: 407 etujarrut

ViestiKirjoittaja idänihme » 27.11.2013 21:53

Vielä täydennyksenä jarrusylinteriasiaan: 402 ja 407 -Mossessa ei alunperin ole automaattisäätöisiä pyöräsylintereitä, mutta uustuotantona näitä on olemassa. Olisivatkohan tämän aiheen yhteydessä mainitut ukrainalaiset juuri näitä, koskapahan eivät jarrukengät olleet sopia rumpuun. Vanhaan sylinteriinkin saa automaattisäädön, kun asentaa sisäkaluiksi uudemman mallin 22 millisen sylinterin säätörenkaan ja männän kumeineen. Niitä käytetään levyjarrullisen Mossen takasylintereissä. Rumpujarrullisessa Elitessä ja 403:ssa työsylinterit ovat 25 milliset. Huomattavaa on, että 22 mm automaattisäätöiset takasylinterit sopivat myös 402 ja 407 -Mosseihin, kunhan jarruputkiliitos on 12 mm. Liitoksia on myös 10 -millisiä. Enpä enempiä kirjoita, aihe taisi tulla tarpeeksi sekoitettua.
idänihme
 
Viestit: 576
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: 407 etujarrut

ViestiKirjoittaja Mosse-Aksu » 28.11.2013 18:52

Kiitos neuvoista. Nämä minun hankkimani eivät ole automaattisäätöiset. Olen aikaisemminkin huomannut, että kun homma ei onnistu, kannattaa lopettaa siltä pävältä ja nukkua yön yli. Näin se kävi nytkin ja Mossen yhdessä kulmassa on nyt toimivat jarrut. Asettelin jarrukengät mahdollisimman tasaisesti ja avasin ilmausruuvin työn ajaksi.

Tämä uusi sylinteri vuosi kuin seula. Männän päällä oleva kumi oli hiukan muotopuoli. Minulla oli vielä olemassa yksi käyttämätön kappele, jonkan olin ostanut joskus kauan sitten.

Koska auto on seissyt pukkien päällä useita vuosia, ovat kaikki sylinterit todennäköisesti jumissa. Tämän yhden kulman toisen sylinterin sain pumpattua auki ihan jarruja polkemalla. Toisen sylinterin männän ulosluiskahtamisen estin ruuvipuristimella. Muita pyöriä en ole vielä tutkinut. Menee ensivuoden puolelle.

En nyt vielä tiedä, mikä tämän auton kohtalo tulee olemaan. Mutta on sitä mukavempi liikutella, kun siinä on toimivat jarrut. Heti autotallin ulko-ovelta alkaa nimittäin alamäki.
Idästä nousee suuri valo.
Mosse-Aksu
 
Viestit: 152
Liittynyt: 12.09.2005 6:59
Paikkakunta: Iitti


Paluu Remonttipalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron