ketjun kiristys 2140 1500S

Remontti- ja virityskertomukset sekä -ohjeet plus entisöinti- ja projektipäiväkirjat

ketjun kiristys 2140 1500S

ViestiKirjoittaja 1500 nostalgiaa » 23.11.2013 21:59

Museokatsastettu ja leimattu ilman huomautuksia, mutta vaivaa tuo kun en ole varma miten jakoketjun kiristys tehdään. Eli tiettyä rolketta kuuluu koneesta, joka ei siis kuulu siihen . Tiedän sen vanhasta kokemuksesta, joka koskee 1500M mossea -ei mitään ketjun ääniä, vaan erittäin miellyttävä ja pehmeä ääni siinä.
Jos joku osaa neuvoa, miten tuo kiristys tehdään, olisin todella kiitollinen.
Kaksi tapa olen joskus kuullut, mutta olen unohtanut. Jokatapauksessa ohjekirjassa neuvotaan kiristys tekemään välittömästi jos ääntä kuuluu, mutta ohjetta sen tekemiseen ei siinä ole vaan pyydetään tekemään se huollossa. Siis: kumpiko pitää löystää ja minkäverrran -se kuusiokoloruuvi vai mutteri sen oikeallapuolella? Ja pitääkö sen löystämisen jälkeen pyörittää konetta tyhjäkäynnillä hetken, vai pyörittää kammella/nelonen päällä työntäen kunnes kone pyörähtänyt sen pari kierrosta, ja kiriä sitten takaisin?
1500 nostalgiaa
 
Viestit: 4
Liittynyt: 22.08.2013 19:51

Re: ketjun kiristys 2140 1500S

ViestiKirjoittaja idänihme » 25.11.2013 21:20

1500-moottorin ketjun kiristys: Virranjakajan kannen yläreunan kohdalla jakopäänkopan yläosassa on pultinkanta. Löysätään tätä pulttia vajaa kierros koneen käydessä tyhjäkäyntiä:Annetaan käydä jonkin aikaa ja kiristetään pultti. Nyt on kiristin uudessa asennossa. Toinen tapa on, että pultin löysäämisen jälkeen kierretään kampiakselin päästä neljä...viisi kierrosta MYÖTÄPÄIVÄÄN (moottorin kiertosuuntaan siis), EI SENTTIÄKÄÄN VASTAPÄIVÄÄN. Kiristetään pultti. Nyt pitäisi homman olla tehty. Näin kertoo virolainen kirja Sõiduautod Moskvits.
idänihme
 
Viestit: 576
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: ketjun kiristys 2140 1500S

ViestiKirjoittaja 1500 nostalgiaa » 26.11.2013 9:34

Kiitos selkeästä vastauksesta, noilla ohjeilla homma hoituu.
1500 nostalgiaa
 
Viestit: 4
Liittynyt: 22.08.2013 19:51

Re: ketjun kiristys 2140 1500S

ViestiKirjoittaja 1500 nostalgiaa » 27.11.2013 1:41

Hyvä tuli, pyörii nätisti.
Vielä kun sais jostain kytkimen pääsylinterin niin hyvä ois
1500 nostalgiaa
 
Viestit: 4
Liittynyt: 22.08.2013 19:51

Re: ketjun kiristys 2140 1500S

ViestiKirjoittaja idänihme » 27.11.2013 8:26

Pääsylinterin kumit saat kyllä minulta. Ellei sylinteri ole kovin naarmuinen tai syöpynyt, kumien vaihto auttaa. Soita 0400 902 589
idänihme
 
Viestit: 576
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: ketjun kiristys 2140 1500S

ViestiKirjoittaja jarkka65 » 23.08.2017 19:00

Anteeksi jos sekoitan systeemin. Mutta jos on veivi, niin moottorin etupäästä pultti löysäksi, ja kierros moottoria ympäri ja pultti kireeksi siinä ohje, kysy vaikka venakoilta. En lähtisi kokeilemaan auton käydessä. Jos on veivi niin sillä kierros myötäpäivään ja pultti kiinne. Olen kyllä aikaisemminkin kuullut että auton käyntiinlaittamisesta, kiristyksen suhteen, oletteko nähnyt ketjun kiristäjää? jos tiukkaatte ketjun vaihtakaa siihen ketjunkiristin. veikkaan että kiristin on melkosen ylhäällä, joten jos alatte moottorinkäynnin jälkeen kiristin saattaa olla että kiristin kestää, jos ei kestä niin varautukaa moottorin ostoon.

Jokaisella on tyylinsä. Niin olen tehnyt vuodesta 83. ja roksotukset on pois. Kysyin entiseltä konelan asentajalta. En välttämättä katso kirjoja, katsokaahan eliten käyttöohje kirjaa oliskos siinä kiristyksestä. Siinä voi käydä niin että kiristin hajoaa ja näin saatte koneen rikki onnea matkaan.
Viimeksi muokannut jarkka65 päivämäärä 10.09.2017 17:34, muokattu yhteensä 2 kertaa
jarkka65
 
Viestit: 201
Liittynyt: 29.11.2005 22:40
Paikkakunta: anjalankoski


Paluu Remonttipalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron