Kone jumissa

Remontti- ja virityskertomukset sekä -ohjeet plus entisöinti- ja projektipäiväkirjat

Kone jumissa

ViestiKirjoittaja FH-234 » 05.12.2013 23:34

Moi
Mosse 407 -63 projekti alkoi. Laite on korin puolesta ylättävän hyvässä kunnossa. Kun auto jokus 70 -80 luvulla laitettiin seisomaan latoon, se suojattiin ulkoapäin hyvillä suojausaineilla. Kromit kiiltää. Reikiäkään ei ole. Jäteöljysumutus on auttanut. Kaikki mutterit aukeaa toistaiseksi hienosti.

Mutta. Kone on ollut ilma liikettä kymmeniä vuosia. Aloitin liottamisen pari viikkoa sitten. Pahin jumitus on ilmeisesti venttiilin nostajapuikkojen alakupeissa. Niihin pääsee periaatteessa hienosti käsiksi avattavan huoltoluuku kautta, mutta millä ihmeen työkalulla kuppeja pystyy liikuttamaan. Pihtien tai muun työkalun ote pitäisi olla ulospäin tarrautuva ikäänkuin pinnapultin avaaja väärinpäin. Sellaista en autoalan työkaluliikkeestä löytänyt. Mahtoiko olla väärä liike (Seppo Kivilinna oy) ??

Voitteko neuvoa, onko ainoa keino purkaa koko kone vai saisiko kupit irti muutoin jollakin työkalulla. ??

Kohti uusia voittoja!

Tapio
FH-234
 
Viestit: 10
Liittynyt: 24.11.2013 13:49

Re: Kone jumissa

ViestiKirjoittaja idänihme » 06.12.2013 10:38

Erinomainen aine jumiintuneiden metalliosien irroittamiseen on aerosolipullossa myytävä CRC Rust Flash. Aine ei ole mikä tahansa ohut öljy. Sen teho perustuu metallipintojen paikalliseen jäädyttämiseen,joka rikkoo ruosteen ja näin osat irtoavat. Tuntuu poppakonstilta ja taikatempulta, mutta kokemuksesta tiedän, että toimii. Käyttöohjetta tarkasti seuraten pitäisi onnistua. Isojen osien irroittamisessa tarvitaan useampi käsittely. Kannattaa kokeilla. Jos vaikka kuumailmapuhaltimella vielä varovasti lämmittäisi, kunhan varoo kaasuuntuvien aineiden leimahtamista.
idänihme
 
Viestit: 576
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: Kone jumissa

ViestiKirjoittaja idänihme » 06.12.2013 17:35

Vielä jumiintuneen konenne elvyttämisestä. Mossen 1300 ccm ja sitä pienemmissä koneissa on jakopäässä hammasvälitys:kampiakselilla teräspyörä ja nokka-akselilla "tekstoliittinen", kuten vennäinmaalainen nimitys kuuluu: "Rättipakeliittia" sanottiin muinoin suomeksi.Siis jonkinlaista bakeliittia muistuttavaa tekstiilikuidulla vahvistettua massaa. Rakenne oli yleinen ennenvanhaan ympäri maailman. Jos nokka-akselin rakenneosat, venttiilinvarret, venttiilinnostimet tms. ovat jumissa, vaarana on nokka-akselin hammaspyörän hampaiden rikkoutuminen kampiakselia kierrettäessä.
idänihme
 
Viestit: 576
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: Kone jumissa

ViestiKirjoittaja FH-234 » 06.12.2013 18:51

Minäkin ajattelin, että kone on saatava sovinnolla kiertämään. Eipä mene bakeliittirattaat sököksi.

Nostajan kuppien irrotustyökaluksi keksin ankkuripultin, joka kierretään kuppiin sisään. Kun tappi on tiukasti paikoillaan väännetään sitä pihdeillä esstaas. 7 kuppia irtosi ja liotus oli toiminut hyvin. Yksi kuppi jäi vielä odottamaan eli se 8. nurkassa. Sinne mahtuu pihditkin huonosti. :P
FH-234
 
Viestit: 10
Liittynyt: 24.11.2013 13:49

Re: Kone jumissa

ViestiKirjoittaja idänihme » 06.12.2013 20:57

Olipa hyvä konsti! Täytyypi pitää mielessä. Yleensä vain taiteilijoita pidetään luovina kykyinä. Luovaa työtä on kuitenkin kaikki irtaantuminen tavanomaisesta ajattelusta uuden rakentamiseksi tai ongelmien ratkaisemiseksi.
idänihme
 
Viestit: 576
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: Kone jumissa

ViestiKirjoittaja FH-234 » 01.03.2014 14:18

Moi

Venttiilin nostajan kuppi on edelleen jumanderissa. Kuukauden päivät ja vähän ylikin on lioteltu ja annettu -40 suihketta. Vaan kun ei ota irrotakseen.
Olen nyt siirtynyt alakautta tehtäviin toimiin. Venttiilin kuppi on alimmaisessa mahdollisessa asennossa, joten nokka-akselin pää ei pitäisi alhaalta katsoen pitäisi olla edessä. Saanko alakautta yhteyden kupin pohjaan lyödäkseni sen ylös ja ulos?? Öljypohjan ruuveja irroittelen ja pääosa niistä irtoaa pitkällä ruuvimeisselillä helposti. Koneen etupäässä olevien ruuvien avaamisen tiellä on etuakseliston poikkipalkki. Töpö-ruuvarilla sinne pääsee ja oikea kolokin löytyy sormituntumalla, mutta näppivoimat ei tahdo riittää. Onkohan tämäkin turha operaatio irrottaa vaan öljypohja. Ei kaukaa enää viistä, että ottais koko koneen irti. :shock:

Voitonpäivään on vielä aikaa

Tapio
FH-234
 
Viestit: 10
Liittynyt: 24.11.2013 13:49

Re: Kone jumissa

ViestiKirjoittaja idänihme » 02.03.2014 11:50

Kannattaa otta kone irti. Öljypohjan saaminen takaisin ahtaaseen väliin on hankalaa, koska korkkitiivisteiden kanssa on vähän liikaakin töitä. Kaarevien osien saaminen pitäviksi voi osoittautua suuremmeksi työksi, kuin koneen nostaminen. koneessa on nostosilmukka etupäässä. Sen paikka on suunniteltu niin, että moottori nousee juuri oikeassa asennossa mukavasti ylös.
idänihme
 
Viestit: 576
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia


Paluu Remonttipalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron