Projekti: 401

Remontti- ja virityskertomukset sekä -ohjeet plus entisöinti- ja projektipäiväkirjat

Projekti: 401

ViestiKirjoittaja gte83 » 27.01.2014 19:25

Terve.

Kirjoittelen tässä uutena jäsenenä hiukan uusimmasta, ensimmäisestä itäauto-projektistani:
Moskvits 401.

Tarkoituksena tehdä tähän toverini mosseen täydellinen läpikäynti tulevien talvien pimeinä iltoina.
Yritän päivitellä tätä sitä mukaan kun projekti etenee, eli säännöllisen epäsäännöllisesti... :)

Kommentointi ja kysymykset on suotavaa ja toivottavaakin...


Hiukan speksejä alkuun:
-vm. 1955
-tuotu virosta, 2000-luvun alussa, jonka jälkeen ollut seisonnassa.
-ensimmäiseltä omistajalta
-täydellinen "huoltokirja"


Eli mosse kotiutui talliini marraskuussa 2012:

Kuva

Kuva

Kuva

Pikainen tarkastelu alkuun ja melko hyvältä vaikuttaa...

Kuva

Hiukan tietysti kosteus sekä tuholaiset olivat vaurioita tehneet....

Kuva
Viimeksi muokannut gte83 päivämäärä 27.01.2014 21:02, muokattu yhteensä 1 kerran
- Москвич 401 -55
- Opel Manta B GT/E -83
- Kawasaki Zephyr 1100 -94
Avatar
gte83
 
Viestit: 27
Liittynyt: 25.01.2014 20:49
Paikkakunta: Tuusula

Re: Projekti: 401

ViestiKirjoittaja gte83 » 27.01.2014 19:52

Talven 2012-2013 puuhasteluja:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pientä rapeuttakin...

Kuva

Kuva
- Москвич 401 -55
- Opel Manta B GT/E -83
- Kawasaki Zephyr 1100 -94
Avatar
gte83
 
Viestit: 27
Liittynyt: 25.01.2014 20:49
Paikkakunta: Tuusula

Re: Projekti: 401

ViestiKirjoittaja gte83 » 27.01.2014 20:07

Lisää talven, kevään ja alku kesän 2013 kuvia:

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä kohtaa mosse rupesi olemaan valmis puhallettavaksi...

Kuva

Melko sitkeitä ruuveja...

Kuva

Kuva

Koko loppu kesän 2013 projekti olikin sitten jäissä...
- Москвич 401 -55
- Opel Manta B GT/E -83
- Kawasaki Zephyr 1100 -94
Avatar
gte83
 
Viestit: 27
Liittynyt: 25.01.2014 20:49
Paikkakunta: Tuusula

Re: Projekti: 401

ViestiKirjoittaja gte83 » 27.01.2014 20:12

Kunnes syksyllä 2013 mosse viimein lähti puhallettavaksi ja palasi takaisin tammikuussa 2014:

Kuva

Kuva

Kuva
- Москвич 401 -55
- Opel Manta B GT/E -83
- Kawasaki Zephyr 1100 -94
Avatar
gte83
 
Viestit: 27
Liittynyt: 25.01.2014 20:49
Paikkakunta: Tuusula

Re: Projekti: 401

ViestiKirjoittaja gte83 » 27.01.2014 20:32

Ja pikainen tarkastelu tallille saapumisen jälkeen:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tehtaan saumaa?... :shock: :D
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Yllättävän hyväkuntoinen aihio, tästä on hyvä jatkaa....
- Москвич 401 -55
- Opel Manta B GT/E -83
- Kawasaki Zephyr 1100 -94
Avatar
gte83
 
Viestit: 27
Liittynyt: 25.01.2014 20:49
Paikkakunta: Tuusula

Re: Projekti: 401

ViestiKirjoittaja idänihme » 28.01.2014 8:44

Hyvältä näyttää! Askartelua varmaan riittää, mutta siinähän on oma viehätyksensä. Tulipa vain mieleeni, kun kerran otin vaihdelaatikkoa pois Mossestani verstaan lattialla maaten ja öljyä valahtikin päin näköä. Totesin tyynesti, että tämän täytyy olla hienoa hommaa, kun sitä vapaaehtoisesti teen.
idänihme
 
Viestit: 577
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: Projekti: 401

ViestiKirjoittaja gte83 » 28.01.2014 16:10

idänihme kirjoitti:Hyvältä näyttää! Askartelua varmaan riittää, mutta siinähän on oma viehätyksensä. Tulipa vain mieleeni, kun kerran otin vaihdelaatikkoa pois Mossestani verstaan lattialla maaten ja öljyä valahtikin päin näköä. Totesin tyynesti, että tämän täytyy olla hienoa hommaa, kun sitä vapaaehtoisesti teen.


Juu, kyllähän tuossa hommaa riittää, mutta sitähän tässä on haettukin... :wink:
Onneksi kuitenkin pintapellit sekä ovet ovat ehjät ja suorat, lokasuojat tosin vaativat pintä puuhastelua.

Kromi osat oli tosin melko happamassa kunnossa, ehjille ja hyväkuntoisille olisi kyllä tarvetta.
- Москвич 401 -55
- Opel Manta B GT/E -83
- Kawasaki Zephyr 1100 -94
Avatar
gte83
 
Viestit: 27
Liittynyt: 25.01.2014 20:49
Paikkakunta: Tuusula

Re: Projekti: 401

ViestiKirjoittaja gte83 » 08.02.2014 11:00

Eilisen illan puuhailuja....
Kuva

Mossen keula on joskus aikojen saatossa kolaroitu ja siitä pienet rypyt muistona...

Kuva

Kuva

Muodot palautuu hiljalleen...

Kuva
- Москвич 401 -55
- Opel Manta B GT/E -83
- Kawasaki Zephyr 1100 -94
Avatar
gte83
 
Viestit: 27
Liittynyt: 25.01.2014 20:49
Paikkakunta: Tuusula

Re: Projekti: 401

ViestiKirjoittaja gte83 » 09.02.2014 19:41

No eipä sitä paljoa kerennyt tänäkään viikonloppuna tekemään, mutta jotain kuitenkin...
Kuva
- Москвич 401 -55
- Opel Manta B GT/E -83
- Kawasaki Zephyr 1100 -94
Avatar
gte83
 
Viestit: 27
Liittynyt: 25.01.2014 20:49
Paikkakunta: Tuusula

Re: Projekti: 401

ViestiKirjoittaja idänihme » 11.02.2014 12:06

Mielenkiintoisia kuvia!
Sain uutta puhtia oman kunnostusprojektini edistämiseen! Kaksikymmentä vuotta sitten museoautoksi kunnostamani Mosse 407 vm. 1959 vaatii uutta ehostusta. Vanhaan hitsattuun peltiin pyrkii aika tekemään tehtävänsä, vallankin, kun auto oli välillä ladossa, tosin katon alla, mutta kosteusvaihteluiden kohteena. Tällä viikolla toivottavasti tulevat puskurit Virosta kromausreissulta.
idänihme
 
Viestit: 577
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: Projekti: 401

ViestiKirjoittaja idänihme » 11.02.2014 13:28

Tuli tästä hienosta entistämisprojektista mieleeni. että teetin muutaman pikkumossen tyyppikilven alkuperäisen mallin mukaan. Yhtä olisi tarvittu, mutta kannatti teettää samalla muutama ylimääräinenkin, jotka joutaa pois. Jos on tarvetta muistakin tyyppikilvistä, mallin mukaan saadaan aikaan kohtuullisin kustannuksin. Mopoihini olen teettänyt tyyppikilven, samoin äänenvaimentimen "fonikilven", jollaisia joskus tarvittiin. Nopeusmittarin naamataulukin tuli tarramuoville painettuna kuuskytvuotiaaseen Jawa 351 -museomotskariini (jonka ostin juuri hiljattain, nimittäin vuonna 1958) Kuten huomaat, olin moottoripyöräiässä jo silloin, kun et, hyvä lukijani, ollut vielä syntynyt.(Oletan)
Soita idänihmeelle 0400902589 tai pan sähköpostia repino(at)elisanet.fi -Kysy mitä tahansa, vastaan mitä tahansa.
idänihme
 
Viestit: 577
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: Projekti: 401

ViestiKirjoittaja gte83 » 11.02.2014 21:41

idänihme kirjoitti:Sain uutta puhtia oman kunnostusprojektini edistämiseen!

Mukava kuulla, että projektini luo innostusta, itsekkin yritän aina kerätä motivaatiota muiden projekteja tutkimalla.....

idänihme kirjoitti:Tuli tästä hienosta entistämisprojektista mieleeni. että teetin muutaman pikkumossen tyyppikilven alkuperäisen mallin mukaan. Yhtä olisi tarvittu, mutta kannatti teettää samalla muutama ylimääräinenkin, jotka joutaa pois. Jos on tarvetta muistakin tyyppikilvistä, mallin mukaan saadaan aikaan kohtuullisin kustannuksin. Mopoihini olen teettänyt tyyppikilven, samoin äänenvaimentimen "fonikilven", jollaisia joskus tarvittiin. Nopeusmittarin naamataulukin tuli tarramuoville painettuna kuuskytvuotiaaseen Jawa 351 -museomotskariini (jonka ostin juuri hiljattain, nimittäin vuonna 1958) Kuten huomaat, olin moottoripyöräiässä jo silloin, kun et, hyvä lukijani, ollut vielä syntynyt.(Oletan)
Soita idänihmeelle 0400902589 tai pan sähköpostia repino(at)elisanet.fi -Kysy mitä tahansa, vastaan mitä tahansa.


Kiitoksia vaan, kyllä tuota apua varmasti jossakin vaiheessa tarvitsen. Pidetään mielessä....

Minkäs näköinen ja missä kohtaa tuo tyyppi kilpi sijaitsee? En kyllä muista sellaista mossessa olleen....
Viimeksi muokannut gte83 päivämäärä 23.03.2014 22:45, muokattu yhteensä 1 kerran
- Москвич 401 -55
- Opel Manta B GT/E -83
- Kawasaki Zephyr 1100 -94
Avatar
gte83
 
Viestit: 27
Liittynyt: 25.01.2014 20:49
Paikkakunta: Tuusula

Re: Projekti: 401

ViestiKirjoittaja gte83 » 11.02.2014 21:58

Pientä päivitystä taas, repeämien korjausta....
Kuva

Jostain rakosesta löytyi näköjään tinaakin...
Kuva

Täytyy sanoa, että on kyllä huippu hyvän tuntuista tuo pohjamaalia. Ei pala, ei liukene ja on todella kovaa kiinni.
Kuva

Kuva
- Москвич 401 -55
- Opel Manta B GT/E -83
- Kawasaki Zephyr 1100 -94
Avatar
gte83
 
Viestit: 27
Liittynyt: 25.01.2014 20:49
Paikkakunta: Tuusula

Re: Projekti: 401

ViestiKirjoittaja idänihme » 12.02.2014 13:51

Tyyppikilpi on sijainnut rintapellissä suunnilleen oikeanpuoleisen tuulilasinpyhkimen akselin kohdalta alaspäin. Sieltä pitäisi löytyä neljä ruuvinreikää joilla 95 x 115 mm peltilappu on ollut kiinni.( Joissakin pikkumosseissa on tyyppikilpi ollut pienempi, noin tikkuaskin etiketin kokoinen, ehkä vähän pitempi.) Kilvessä on tehtaan nimi, auton malli, valmistusvuosi, moottorin tilavuus, moottorin numero, alustan numero ja korin numero. Vielä myös auton tyhjäpaino sekä kokonaispaino. Alustan numeron pitäisi löytyä myös etupenkin edessä olevasta lattian poikittaispalkista noin tikkuaskin mitan päässä oikeanpuoleisesta kynnyksestä (ainakin, jos se on alkuperäinen Suomi-auto). Mosseja on, varsinkin alkuvuosina, merkitty rekisteriin joko alustannumerolla, korinnumerolla tai moottorinnumerolla. Joskus olen nähnyt rekisteriotteen, jossa valmistenumeroksi on merkitty sekä alustan että korin numero, väliviivalla. Sekavuutta aiheuttaa myös se, että korinnumero on lyötynä näkyvällä paikalla tyyppikilven vieressä, ja sen on joskus tulkittu olevan valmiste- (siis alustan-)numero. Varsinaista alustannumeroa kun ei välttämättä ole kuin tyyppikilvessä. Käyttäjän käsikirjakaan ei mainitse mitään edellämainitusta lattiapalkissa olevasta alustannumerosta. On onneksi Mosse-kerholla sen verran arvovaltaa, että asiat ovat kuitenkin tulleet selittämällä järjestykseen.
idänihme
 
Viestit: 577
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: Projekti: 401

ViestiKirjoittaja mankeli » 18.02.2014 18:26

Nyt vasta kattelen koko ketjua ekaa kertaa mutta hieno projekti. Ihmeen hyvässä kunnossa (näytti) olevan vielä noissa ihan ensimmäisissä kuvissa. Hieno se on, ja varmaan mukava hasrrastella tommosen parissa. Kuis usein käyt tuohon käsiks?
mankeli
 
Viestit: 8
Liittynyt: 16.02.2014 23:25

Seuraava

Paluu Remonttipalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron