Sivu 1/3

Projekti: 401

ViestiLähetetty: 27.01.2014 19:25
Kirjoittaja gte83
Terve.

Kirjoittelen tässä uutena jäsenenä hiukan uusimmasta, ensimmäisestä itäauto-projektistani:
Moskvits 401.

Tarkoituksena tehdä tähän toverini mosseen täydellinen läpikäynti tulevien talvien pimeinä iltoina.
Yritän päivitellä tätä sitä mukaan kun projekti etenee, eli säännöllisen epäsäännöllisesti... :)

Kommentointi ja kysymykset on suotavaa ja toivottavaakin...


Hiukan speksejä alkuun:
-vm. 1955
-tuotu virosta, 2000-luvun alussa, jonka jälkeen ollut seisonnassa.
-ensimmäiseltä omistajalta
-täydellinen "huoltokirja"


Eli mosse kotiutui talliini marraskuussa 2012:

Kuva

Kuva

Kuva

Pikainen tarkastelu alkuun ja melko hyvältä vaikuttaa...

Kuva

Hiukan tietysti kosteus sekä tuholaiset olivat vaurioita tehneet....

Kuva

Re: Projekti: 401

ViestiLähetetty: 27.01.2014 19:52
Kirjoittaja gte83
Talven 2012-2013 puuhasteluja:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pientä rapeuttakin...

Kuva

Kuva

Re: Projekti: 401

ViestiLähetetty: 27.01.2014 20:07
Kirjoittaja gte83
Lisää talven, kevään ja alku kesän 2013 kuvia:

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä kohtaa mosse rupesi olemaan valmis puhallettavaksi...

Kuva

Melko sitkeitä ruuveja...

Kuva

Kuva

Koko loppu kesän 2013 projekti olikin sitten jäissä...

Re: Projekti: 401

ViestiLähetetty: 27.01.2014 20:12
Kirjoittaja gte83
Kunnes syksyllä 2013 mosse viimein lähti puhallettavaksi ja palasi takaisin tammikuussa 2014:

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Projekti: 401

ViestiLähetetty: 27.01.2014 20:32
Kirjoittaja gte83
Ja pikainen tarkastelu tallille saapumisen jälkeen:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tehtaan saumaa?... :shock: :D
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Yllättävän hyväkuntoinen aihio, tästä on hyvä jatkaa....

Re: Projekti: 401

ViestiLähetetty: 28.01.2014 8:44
Kirjoittaja idänihme
Hyvältä näyttää! Askartelua varmaan riittää, mutta siinähän on oma viehätyksensä. Tulipa vain mieleeni, kun kerran otin vaihdelaatikkoa pois Mossestani verstaan lattialla maaten ja öljyä valahtikin päin näköä. Totesin tyynesti, että tämän täytyy olla hienoa hommaa, kun sitä vapaaehtoisesti teen.

Re: Projekti: 401

ViestiLähetetty: 28.01.2014 16:10
Kirjoittaja gte83
idänihme kirjoitti:Hyvältä näyttää! Askartelua varmaan riittää, mutta siinähän on oma viehätyksensä. Tulipa vain mieleeni, kun kerran otin vaihdelaatikkoa pois Mossestani verstaan lattialla maaten ja öljyä valahtikin päin näköä. Totesin tyynesti, että tämän täytyy olla hienoa hommaa, kun sitä vapaaehtoisesti teen.


Juu, kyllähän tuossa hommaa riittää, mutta sitähän tässä on haettukin... :wink:
Onneksi kuitenkin pintapellit sekä ovet ovat ehjät ja suorat, lokasuojat tosin vaativat pintä puuhastelua.

Kromi osat oli tosin melko happamassa kunnossa, ehjille ja hyväkuntoisille olisi kyllä tarvetta.

Re: Projekti: 401

ViestiLähetetty: 08.02.2014 11:00
Kirjoittaja gte83
Eilisen illan puuhailuja....
Kuva

Mossen keula on joskus aikojen saatossa kolaroitu ja siitä pienet rypyt muistona...

Kuva

Kuva

Muodot palautuu hiljalleen...

Kuva

Re: Projekti: 401

ViestiLähetetty: 09.02.2014 19:41
Kirjoittaja gte83
No eipä sitä paljoa kerennyt tänäkään viikonloppuna tekemään, mutta jotain kuitenkin...
Kuva

Re: Projekti: 401

ViestiLähetetty: 11.02.2014 12:06
Kirjoittaja idänihme
Mielenkiintoisia kuvia!
Sain uutta puhtia oman kunnostusprojektini edistämiseen! Kaksikymmentä vuotta sitten museoautoksi kunnostamani Mosse 407 vm. 1959 vaatii uutta ehostusta. Vanhaan hitsattuun peltiin pyrkii aika tekemään tehtävänsä, vallankin, kun auto oli välillä ladossa, tosin katon alla, mutta kosteusvaihteluiden kohteena. Tällä viikolla toivottavasti tulevat puskurit Virosta kromausreissulta.

Re: Projekti: 401

ViestiLähetetty: 11.02.2014 13:28
Kirjoittaja idänihme
Tuli tästä hienosta entistämisprojektista mieleeni. että teetin muutaman pikkumossen tyyppikilven alkuperäisen mallin mukaan. Yhtä olisi tarvittu, mutta kannatti teettää samalla muutama ylimääräinenkin, jotka joutaa pois. Jos on tarvetta muistakin tyyppikilvistä, mallin mukaan saadaan aikaan kohtuullisin kustannuksin. Mopoihini olen teettänyt tyyppikilven, samoin äänenvaimentimen "fonikilven", jollaisia joskus tarvittiin. Nopeusmittarin naamataulukin tuli tarramuoville painettuna kuuskytvuotiaaseen Jawa 351 -museomotskariini (jonka ostin juuri hiljattain, nimittäin vuonna 1958) Kuten huomaat, olin moottoripyöräiässä jo silloin, kun et, hyvä lukijani, ollut vielä syntynyt.(Oletan)
Soita idänihmeelle 0400902589 tai pan sähköpostia repino(at)elisanet.fi -Kysy mitä tahansa, vastaan mitä tahansa.

Re: Projekti: 401

ViestiLähetetty: 11.02.2014 21:41
Kirjoittaja gte83
idänihme kirjoitti:Sain uutta puhtia oman kunnostusprojektini edistämiseen!

Mukava kuulla, että projektini luo innostusta, itsekkin yritän aina kerätä motivaatiota muiden projekteja tutkimalla.....

idänihme kirjoitti:Tuli tästä hienosta entistämisprojektista mieleeni. että teetin muutaman pikkumossen tyyppikilven alkuperäisen mallin mukaan. Yhtä olisi tarvittu, mutta kannatti teettää samalla muutama ylimääräinenkin, jotka joutaa pois. Jos on tarvetta muistakin tyyppikilvistä, mallin mukaan saadaan aikaan kohtuullisin kustannuksin. Mopoihini olen teettänyt tyyppikilven, samoin äänenvaimentimen "fonikilven", jollaisia joskus tarvittiin. Nopeusmittarin naamataulukin tuli tarramuoville painettuna kuuskytvuotiaaseen Jawa 351 -museomotskariini (jonka ostin juuri hiljattain, nimittäin vuonna 1958) Kuten huomaat, olin moottoripyöräiässä jo silloin, kun et, hyvä lukijani, ollut vielä syntynyt.(Oletan)
Soita idänihmeelle 0400902589 tai pan sähköpostia repino(at)elisanet.fi -Kysy mitä tahansa, vastaan mitä tahansa.


Kiitoksia vaan, kyllä tuota apua varmasti jossakin vaiheessa tarvitsen. Pidetään mielessä....

Minkäs näköinen ja missä kohtaa tuo tyyppi kilpi sijaitsee? En kyllä muista sellaista mossessa olleen....

Re: Projekti: 401

ViestiLähetetty: 11.02.2014 21:58
Kirjoittaja gte83
Pientä päivitystä taas, repeämien korjausta....
Kuva

Jostain rakosesta löytyi näköjään tinaakin...
Kuva

Täytyy sanoa, että on kyllä huippu hyvän tuntuista tuo pohjamaalia. Ei pala, ei liukene ja on todella kovaa kiinni.
Kuva

Kuva

Re: Projekti: 401

ViestiLähetetty: 12.02.2014 13:51
Kirjoittaja idänihme
Tyyppikilpi on sijainnut rintapellissä suunnilleen oikeanpuoleisen tuulilasinpyhkimen akselin kohdalta alaspäin. Sieltä pitäisi löytyä neljä ruuvinreikää joilla 95 x 115 mm peltilappu on ollut kiinni.( Joissakin pikkumosseissa on tyyppikilpi ollut pienempi, noin tikkuaskin etiketin kokoinen, ehkä vähän pitempi.) Kilvessä on tehtaan nimi, auton malli, valmistusvuosi, moottorin tilavuus, moottorin numero, alustan numero ja korin numero. Vielä myös auton tyhjäpaino sekä kokonaispaino. Alustan numeron pitäisi löytyä myös etupenkin edessä olevasta lattian poikittaispalkista noin tikkuaskin mitan päässä oikeanpuoleisesta kynnyksestä (ainakin, jos se on alkuperäinen Suomi-auto). Mosseja on, varsinkin alkuvuosina, merkitty rekisteriin joko alustannumerolla, korinnumerolla tai moottorinnumerolla. Joskus olen nähnyt rekisteriotteen, jossa valmistenumeroksi on merkitty sekä alustan että korin numero, väliviivalla. Sekavuutta aiheuttaa myös se, että korinnumero on lyötynä näkyvällä paikalla tyyppikilven vieressä, ja sen on joskus tulkittu olevan valmiste- (siis alustan-)numero. Varsinaista alustannumeroa kun ei välttämättä ole kuin tyyppikilvessä. Käyttäjän käsikirjakaan ei mainitse mitään edellämainitusta lattiapalkissa olevasta alustannumerosta. On onneksi Mosse-kerholla sen verran arvovaltaa, että asiat ovat kuitenkin tulleet selittämällä järjestykseen.

Re: Projekti: 401

ViestiLähetetty: 18.02.2014 18:26
Kirjoittaja mankeli
Nyt vasta kattelen koko ketjua ekaa kertaa mutta hieno projekti. Ihmeen hyvässä kunnossa (näytti) olevan vielä noissa ihan ensimmäisissä kuvissa. Hieno se on, ja varmaan mukava hasrrastella tommosen parissa. Kuis usein käyt tuohon käsiks?