Sivu 1/1

Jarruneste

ViestiLähetetty: 14.08.2014 10:06
Kirjoittaja K-750
Terve.
On tullut harrastettua itävehkeitä jo jonkun aikaa, mutta nyt kun kävin volgakauplusessa ostamassa jarrusylintereitä. Niin sain tietää että pitäis käyttää punaista jarrunestettä, joten ostin muutaman purkin sitä. Yritin googlettaa asiaa, mutta en löytänyt kuin muutaman maininnan aiheesta. Purkin kyljessä on vain kyrillisinharakanvarpaiden kuvia ja lukutaito ei oikein riitä. Auto on 403. Omasta hyllystä löytyy 407 ja 408 manuaalit. 407 kirjassa ei ole suosituksia ollenkaan ja 408 kirjassa on suositus SAE 70 R3, joka on kai periaatteessa DOT 3. Onko jollain parempaa tietoa aiheesta?

Terv.
Tuomas

Re: Jarruneste

ViestiLähetetty: 15.08.2014 23:57
Kirjoittaja idänihme
Moro!
Ostin myös tuota punaista jarrunestettä, mutta en ole uskaltanut sekoittaa sitä DOT4 -nesteen kanssa. testasin noita Virosta tuomiani sekä mustia että punaisia jarrukumeja: Kuukauden päivät ovat nyt uineet tavallisessa DOT 4 -nesteessä. muoto ei ole muuttunut, eikä materiaali pehmennyt. Tiärä häntä sitten, että miksi Kauplus Volgassa suosittivat sitä punaista. Maailman sivun on Mossellekin kelvannut DOT 4-neste.

Re: Jarruneste

ViestiLähetetty: 16.08.2014 21:12
Kirjoittaja K-750
Joo olen kanssa ihan DOT 4 jarrunestettä yleensä käyttänyt. Tutkittuani tarkemmin asiaa löysin että joskus "ajanlaskun alussa" oli risiiniöljy/alkoholi pohjaista jarrunestettä, mutta en usko että Mossessa oli käytetty. Niissä oli ilmeisesti ongelmia kiehumisen kanssa ja sitten on jarruton peli. Idänihme osaatko tulkata mitä punaisen jarrunesteen purkissa lukee? (Ilmeisesti sulla on samaa nestettä).

Re: Jarruneste

ViestiLähetetty: 18.08.2014 13:00
Kirjoittaja toniwe
Itselläni oli Volgassa ongelmia että jarrusylinterit alkoivat pitkän käyttämättömyyden jälkeen vuotaa jarrunestettä. Siirryin myös suosituksista punaiseen nesteeseen jonka jälkeen ei vuotoja ole ollut. Tosin samalla kun siirryin punaiseen vaihdoin myös uusia sylintereitä eli en nyt tiedä oliko nesteellä vaikutusta vaiko uusilla sylintereillä.

Re: Jarruneste

ViestiLähetetty: 19.08.2014 8:23
Kirjoittaja idänihme
Vanhassa Mossen käyttäjän käsikirjassa oli jarrunesteen valmistusohje juuri risiiniöljystä ja alkoholista. Muistan pikkupoikana nelkytluvulla (olin siis konehullu jo alta kymmenvuotiaana) kuinka naapurin kuorma-autoilija sekoitti jarrunestettä teollisuusspriistä(A 12) ja risiiniöljystä. Spriitä sai ostoluvalla (tai pimeästi) Exon saranatehtaalta ja Winterin Maalitehtaalta Tampereen Epilästä, risiiniöljyä apteekit myivät ummetuksen hoitoon. Oli pula-aika pahimmillaan. Sen nesteen ongelmana oli, että se imi kosteutta ilmasta erityisen herkästi, vallankin jos spriitä oli liiaksi. Viiskytluvun alussa alettiin Suomessa valmistaa Tehostus -nimistä jarrunestettä teollisesti.
-Täytyy yrittää tavailla, mitä siinä punaisen nesteen purkissa oikein lukee.

Re: Jarruneste

ViestiLähetetty: 22.01.2015 21:23
Kirjoittaja ussrcars
Tervehdys kaikkille,
K-750, jos tarvitset käännä venäjäkielinen teksi BSK jarrunesten tölkkista, lähetää valokuvan siitä minun sähköpostille - ussrcars.fi@gmail.com Minun Mossen järjestelmässä on punainen jarruneste. Se sopii vain ainoastaan rumpujarrilliselle Mosselle (käytännössä lämpötila ei ylittä 110 ... 140 C).