1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu tai ei...

Remontti- ja virityskertomukset sekä -ohjeet plus entisöinti- ja projektipäiväkirjat

1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu tai ei...

ViestiKirjoittaja ketsa » 29.03.2016 21:34

Sain lopultakin aikaiseksi ryhtyä tuumasta toimeen ja aloittaa isäukon Eliten alkuperäisen moottorin remppaamisen.

Tympäisevän pesuvaiheen loputtua osapuutteet oli listattu ja lähtökohta näytti tältä.

Kuva


Kampiakseli, vauhtipyörä ja paineasetelma kävivät koneistamolla ja tulivat takaisin kaulat mitattuina ja kiiloitettuna, kytkinpinta sorvattuna ja osat yhdessä ja erikseen tasapainoitettuna. Tarvittavat uudet osatkin löytyivät kohtuu hintaan yhdeltä ja samalta hepulta, jonka yhteystiedot löydettiin mossekerhon lehdessä. Eli eväät kasaamiseen piti olla olemassa.

EDIT: Kysymykseen1 itse itselleni vastaten, googlailujen jälkeen uskon alla olevan taulukon arvojen oleva kilopondimetrejä.

Kuva


Kiertokanget tasapainotin karkeasti siten, että alalenkit ja ylälenkit keskenään saman painoisiksi ja lopuksi jaoin pultit ja mutterit siten, että kokonaispainot olivat gramman sisässä. Kysymys2: Löytyisikö keneltäkään alalenkin tarkastusmittoja? Kysymys3: Ovatko kiertokanget symmetrisiä vai onko asennenussuunnalla merkitystä? EDIT: vastastaus - kiertokanget asennetaan alalenkissä oleva ura / yläosan u-profiilin pohjalla oleva nystyrä siimapyörää kohden.

Kuva


Jos noihin kolmeen kyssäriin löytyisi ensihätään apuja, niin saisi tätä remppaa eteenpäin ennen motivaation haihtumista :)

Ja toki muitakin vinkkejä saa heittää ihan vapaaseen tahtiin :wink:

EDIT: saatuja vastauksia lisätty kysymyskohtiin
Viimeksi muokannut ketsa päivämäärä 18.06.2018 23:48, muokattu yhteensä 5 kertaa
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja idänihme » 31.03.2016 16:44

Joo, löysit tuon sivun, johon hajamielisyyttäni oli kirjoittanut ns. satuja . lukemat ovat tietenkin kpm. Nm on tietysti noin kymmenkertainen, eikä noin sama!
Pöhkö, mikä pöhkö. Korjasin sen myöhemmin jossakin lehdessä.
Terv idän ihme Reijo Pinomäki
Täytyy tutkia tehtaan kirjasta noihin kysymyksiisi vastauksia. Toivottavasti löydän lähipäivinä!
idänihme
 
Viestit: 577
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja ketsa » 01.04.2016 19:23

Autoharrastajia tässä Reijo kaikki ollaan, ei sen enempää eikä vähempää pöhköjä :D

Kiertokankia silmäilin ja tulin siihen johtopäätelmään, että ainut epäsymmetrisyys taitaa olla tuo alalenkin naamapinnassa oleva ura, joka löytyy vain toiselta puolelta. Olisiko se vain merkkinä, että kanget tulee asennettua samoin päin, vai onko sillä jotain merkitystä... Raotan huomenna varamoottorin öljypohjaa ja katson kuinka päin kanget siinä ovat. Alalenkin tarkastumitat edelleen kiinnostaisi, koska en löytänyt netistä kuin laakerivälyksen raja-arvot. Mutta jos tarkastusmittoja ei löydy, niin sitten pitää vain koittaa mittailla ovatko kaikki kanget mitoiltaan samalla hehtaarilla.

Jonkin verran on moottorin kasaaminen edennytkin ja uusia kysymyksiä ilmennyt tietävemmille esitettäväksi.

Eli kysymys4: Liittyykö kuvassa näkyvä "hana" vai jäähdytysjärjelmän tyhjäämiseen? EDIT: vastaus - ei liity. On meinaan niin tiukasti jumissa, että mieluusti antaisin jumiin jäädä, jos ei sitä esim. jäähdytysjärjestelmän ilmaukseen tarvita.

Kuva


Ensimmäinen uusi epäsopiva osakin löytyi. Vauhtipyörän puoleinen stefa on ulkomitaltaan 5 mm liian suuri (pitäisi olla 100 mm eikä 105 mm). Onkohan tuo vaihtunut jossain vuosimallissa, vai onko myyjän kasaan vain joutunut vahingossa väärän kokoinen stefa. No, tämä ei onneksi ole ongelma, pitää vain hankkia oikea stefa.

Kuva


Uudessa putkimäntäsarjassa oli valkoista maalia ainakin joissakin tapeissa ja männissä. Myyjä kertoi, että tappeja ja mäntiä ei saa sekoittaa, enkä tuohon sen enempää silloin kiinnittänyt huomiota - ihan normaalia, ei osia pidä ilman syytä sekoitella. Sitten vasta juolahti mieleen, että piru vieköön, eihän tapit vaan ole oikeasti keskenään eri kokoisia... Mittailemalla sain selkeän tuloksen - on tappeja jotka ovat minun mikrolla 22,00 mm ja tappeja jotka ovat hieman alle 22,01 mm. Tikkutulkilla en saanut riittävän tarkkoja tuloksia kankien ylälenkeistä, jotta olisin voinut noita mittojen perusteella parittaa. Eli homma meni sovitteluksi ja tuuria oli matkassa - aikani sumplattua kanget ja tapit olivat sellaisessa järjestyksessä, jolla hommasta selvittiin ilman koneistamo keikkaa.

Kuva


Tänään oli sitten tarkoitus viilailla männänrenkaiden katkokset kohdalleen. No, toiveissa oli tietysti, että kyseessä olisi enemmän tarkistusluontoinen juttu, mutta sitä se ei näyttänyt olevan. Esim. ensimmäinen kokeilemani öljyrengas ei edes mahtunut putkeen ilman viilausta. Sain myyjältä lapun katkosväleistä, mutta siinä olevat tarkkuudet alkoivat soittamaan varoituskelloa, tulin googlailemaan aihetta ja nyt olisi sitten aika kysymykselle5: Onko alla olevan lapun arvot oikeat, kun poistan jokaisesta luvusta pilkun jälkeen yhden nollan? EDIT: vastaus - on, arvot ovat oikeat kun nollat poistaa. Tuollaisen http://laffhog.com/moskvitch/moskvitch408.html nettilinkin mukaan niin olisi ja se täsmäisi ilmajäähdytteisissä moottoreissa käyttämääni nyrkkisääntöön katkos = 0,045 x sylinterin halkaisija.

Kuva


Ja lopuksi vielä pari ei niin ajankohtaista kysymystä, mutta parempi hyvissä ajoin kuin viime hädässä :) Kysymys6: Tietääkö joku oikean pituuden laturin remmille? EDIT: vastaus - hihnan koko 10x900mm. Ja kysymys7: Kuinka paksu kytkinlevy on uutena? EDIT: vastaus - kitkamateriaalin vahvuus on uutena noin 4 mm per levyn puoli. Olemassa olevassa levyssä ei ole mahdottomasti matkaa niitteihin, mutta kitkapinnat näyttävät kohtuu vahvoilta, joten oikeastaan minulla ei ole mitään hajuakaan kuinka kulunut tuo on uuteen verrattuna... Ja ihan vaan lämpimikseen ei viitsisi uusia osia ostella, kun kilometrejä ei varmasti hirveästi tähän autoon remontinkaan jälkeen tule.

Hauskaa viikonloppua kaikille idänihmeitä rassaaville!


Edit1: poistettu kirotushäröjä
Edit2: lisäilty saatuja vastauksia kysymyksien yhteyteen
Viimeksi muokannut ketsa päivämäärä 03.04.2016 21:40, muokattu yhteensä 3 kertaa
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja idänihme » 01.04.2016 22:57

- Kiertokankien asennusohje Konelan kirjasta: Kiertokangen varressa ja sen kannessa olevien kohoutumien tulee olla jakopäähän päin. Jakopäähän päin osoittaa myös männän laen nuoli. Kun näin kootaan, pitäisi männäntapin olla epäkeskeinen männän keskiviivaan nähden oikealle puolelle. Kiertokankien kevyimmän ja painavimman painoero ei saa olla yli 8 grammaa. Kevyimmän ja painavimman männän painoero ei saa olla yli 2 grammaa.
- Mistään en ole löytänyt kampiakselin takapään stefalle muuta mittaa, kuin 105*80*10
- Mikäli jotakin ymmärrän vennäintekstistä, tuon kiertokangen alapään mitta on 55,702 mm (+0,013)
- Sylinteriputken ulkonema liiitostasosta on 0,025...0,120 noin viiden kpm voimalla painettaessa. Putket lukitaan paikalleen asennuksen ajaksi sylinterinkannen pinnapultteja hyväksi käyttäen: Sopivaan lattaraudan palaan pinnapultin mentävä reikä, rauta paikalleen ja sopivanmittainen väliholkki pinnapulttiin. Mutterilla kiristäen. (Tulipa mutkikas ilmaisu, koeta saada tolkkua)
- Männänrenkaiden asennus: Ylimmän renkaan sisäreunan viiste ylöspäin. keskimmäisen renkaan reunan urapuoli alaspäin.
- Männrenkaan katkoksen välyksestä antaa virolainen kirja lukemat 0,30...0,45 mm "uuelt". "kulunud võib olla 1,2 mm"
- Männäntapin sovitus mäntään (+-) 0,0025 mm ja kiertokangen yläpään holkkiin 0,0045...0,0095 mm. Mäntä upotetaan +50...60 asteiseen veteen pariksi...kolmeksi minuutiksi ennen männäntapin irroitusta ja asennusta.
- Kytkinlevyistä löysin maininnan, että levyn paksuus on uutena 4 mm.
- Suositellaan sylinterin asennuksessa grafiittipitoisen rasvan sivelyä tiivistepintoihin tai grafiitipölyä. Sitä, mitä lukkosepät pöläyttävät lukkoihin. Näin estetään kannentiivisteen takertuminen. Helpottaa siis seuravaa avaamiskertaa.
- Kytkimen irroituslaakerin (painelaakerin) pesä on kuumennettava pariinsataan asteeseen ennen laakerin paikalleen puristamista, Grafiittilaakeri uitetaan sitten kuumassa öljyssä pari...kolme tuntia, niin se kestää kulutusta paremmin.
- Kiilahihna on 10*900 mm.
- Venttiilien varsiin on pantava kiilojen alle jousilautasen pohjalle uudet o-renkaat.
- Virranjakajan käyttöakselin hahlon pitää olla moottorin pituussuunnan mukainen paikalleen asennettuna, kun kampiakselin hihnapyörän ensimmäinen (siis sytytyshetken ) merkki on jakopäässä olevan osoittimen kohdalla ykkössylinterin männän ollessa puristustahdin loppuvaiheessa.
Ja vielä: Kuvassa oleva venttiili taikka hana on tyhjennystä varten. Ilmaamista ei tarvita. En ole ainakaan koskaan kuullut Mossen yhteydessä jäähdytysjärjestelmän ilmaustarpeesta.

Lähteet:- Elite 1500 korjaamokäsikirja, - Sõiduautod Moskvits, - Moskvitsh i IZh remont, - Moskvich spare parts, - Vsaimozamenaemost Moskvitsh. - Loput omasta päästäni.
idänihme
 
Viestit: 577
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja ketsa » 03.04.2016 16:56

Kiitokset Idänihmeelle vastauksista kysymyksiin ja erittäin hyvästä vinkkilistasta!

Kiertokangen suunnan ehdin varmistamaan varamoottoristakin, joten laitetaanpa kuva näkyviin siltä varalta, että en ole viimeinen asiaa ihmettelevä :D

Kuva


Alakerran osalta homma alkaa olemaan pulkassa, joten purin kannen osiin. Toiveissa oli selviäminen pelkällä tarkastuksella, mutta päädyin kuitenkin pesun jälkeen viemään kannen koneistamolle venttiilien ja tasopinnan hiontaan ja seetien jyrsimiseen. Ohjurit olivat vallan hyvässä kunnossa, mikä on mielestäni hyvä merkki - moottori on ollut täydessä iskussa ennen 30 vuoden seisontaa. Joten kantta odotellessa on nyt sitten pieni luova tauko ennen kuin remontti pääsee jatkumaan. Kantta purkaessa ihmettelinkin noita o-renkaita, että eikö muuta ohjurin kumeista enää ole jäljellä, joten Reijo ehti proaktiivisesti vastaamaan tulossa olleeseen kysymykseen :D

Kuva
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja ketsa » 06.04.2016 20:12

Hiukan olisi taassa avulle tarvetta. Kansi on valmiina koneistamolla, joten aloin pähkimään mistä muutun ohjurien kumeiksi. Omissa harrasteautoissa ei moisia ole ja käyttiksissä ne on olleet "hattuja" ohjurin päällä. Alla olevassa kuvassa nuolella näytetty millaisia rinkuloita kannesta löytyi purettaessa. Onko tuo oikeasti ollut tuollainen, vai onko tuo vain jokin jäljellä oleva jämä? Ja jos oikeasti on tuollainen, niin mitenkä tuo toimii...?

Kuva

Samassa kuvassa ns. normaali ohjurin kumi ja yksi mysteeriosa - yhdeksäs venttiilinvarren hattu. Onko kannessa jossain muuallakin kuin venttiilien päällä tuollainen vai oliko tässä moottorissa yksi "varaosana"?
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja idänihme » 07.04.2016 7:30

Tuo kuvassa oleva rinkula asettuu venttiilinvarren alempaan uraan jousilautasen suppilon pohjalle kiilojen alapuolelle . Minulla sattuu olemaan yksi sarja noita kumeja...Täytyypä mennä verstaalle löytöretkelle.
idänihme
 
Viestit: 577
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja ketsa » 07.04.2016 19:25

Kiitokset tiedosta, eli jos oikein ymmärrän, niin tiivistävät ilmeisesti venttiilivarren ja ohjurin välin vain venttiilin ollessa auki? Jatketaan varastosaldon selvimistä rivaatilla :D

Mitenkäs tuo yhdeksäs venttiilinvälyksen säätöruuvin / venttiilinvarren pään välinen lätkä. Ylimääräinen osa vai jotain muuta? Itse olen miettinyt, että korkeintaan jossain bensapumpun käyttätangossa voisi olla tuollainen. En kyllä edes muista millainen bensapumpun käyttöakseli tässä moottorissa oli ja pumpun osat on mailla auton ääressä...
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja ketsa » 22.04.2016 20:43

Laitetaanpas muutama kuva ja kyssäri taassa tyrkylle.

Kansi tuli koneistamolta tämän näköisenä. Pari venttiiliä oli pahiten ruostunut, mutta juuri riittävän puhtaaksi lähti hiomalla. Samaten kannessa oli muutama syvä syöpymä, mutta ne oli vesikanavien kohdalla.

Kuva


Jokunen asia tullut opittua. Putkien alapäät ja lohkon aukot olisi pitänyt kanssa mitata. Olisi päässyt helpommalla, kun olisi ollut tasaisemmin välystä joka putkella lohkoon nähden. Nyt yksi oli selvästi löysä muihin verrattuna ja yksi oli sairaan tiukka. Mutta menivät kuitenkin paikoilleen.

Kuva


Toinen oppi tuli ketjun kiristimen kasaamisessa. Se pikku lärpäke mihin lukituspultti painaa, kannattaa liimata vaseliinilla itse kiristimen runkoon. Huomattasvasti helpompi saada kiristyspultti paikoikoilleen sen jälkeen ilman, että lärpäke karkaa. Kuvassa tuo osa vain koesovitettuna, pultit ovat hukan teillä (luultavasti jossain purkutyömaalla).

Kuva


Ehkä jonkinlainen oppi tämäkin. Sopivan kokoinen kampiakselin stefa löytyi joistain datsunista. No, itäauto mikä itäauto... Hiukan epäilyttää vain, ettö eihän tuosta Elringin stefasta tule mitään allergiareaktiota tähän moottoriin, kun on luultavasti ainut oikeasti mitoillaan oleva osa :)

Kuva


Se niistä optuista asioista, eli olisi pari kysymystä taassa tarjolla.

Nokka-akselin ajoitus... Hihnapyörässä on selkeä merkki.

Kuva

Mutta kuinkas tuo nokka-akseli? Oma veikkaus konetta pyöriteltyäni on, että nokkarattaan tappi linjaan tuon kannen yläreunan valupatin kanssa. Virranjakajalla ei vissiin ole mitään väliä, koska spoori osuudesta saa jakajan heittää lopuksi sinne päin ja katsoa lampulla staattinen ajoitus.

Kuva


Toinen kyssäri liittyykin asennustyömaahan. Tuo alumiinen pissapojan säiliön kiinnityslirpake, onko joku nähnyt vastaavaa? Eli onko se jokin maahantuojan varuste ja jos on, niin millainen säiliö siihen kuuluu? Vai onko joku tarvikemalli (ainakin länsimaiseksi tarvikkeeksi liian jaloin tehdyn näköinen minun mielestäni).

Kuva


Muuten tämä harjoitus alkaa olemaan loppusuoralla. Kun saan tuohon nokan ajoitukseen varmistuksen, niin keinuvivut paikoilleen, vauhtis ja kytkin kiinni ja muuta hukassa oleva pultti ja runkomotti on valmis asennettavaksi. Yritän saada moottorin takaisin paikoilleenkiin vaihdelaatikkoa irroittamatta, joten sillä en asenna tässä vaiheessa vielä esim. imu- ja pakosarjaa.

Viikonloppuja!
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja idänihme » 25.04.2016 8:48

Hieno homma! Vastasin kysymyksiisi yksityisviestillä.
idänihme
 
Viestit: 577
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja ketsa » 25.04.2016 16:57

Kiitokset Idänihmeelle nokan ajoitusohjeesta. Laitan kuvan oikeasta ajoitusmerkistä kaikkien nähtäville, kunhan olen ehtinyt ajoituksen saadulla ohjeella tarkastamaan.

Edit: Eli oikea nokan ajoitusmerkki löytyy juuri päinvastaiselta puolelta kuin tuo ohjuritappi, eli ajoitukseni oli kampiakselin kierroksen verran pielessä. Aivan merkkiin nokkaa ei saanut, mutta tuo on lähin hammas. Luonnollisesti kannen oikaisu ja ketjun venymä vaikuttavat ajoitukseen.

Tuli myös opittua kantapään kautta, että näissä pitää keinuvivustot kasata ennen kannen asennusta, eli piti tänään vielä käyttää kansi auki :roll:

Kuva

-end of edit-



Laitetaanpa yksi vinkki vielä näkyviin. Eli jos keltainen mosse kaipaa maalia, niin apu löytyy Aston Martinin värikartasta. Ja toimiihan tuo toistepäinkin, jos Aston Martinisi kaipaa paikkamaalausta, niin venäjältä voi löytyä halabaa maalia :lol:

Kuva

Kuva

Vähän vaatii himmennyshinkkausta tuo korjattu paikka, mutta sävy osuu kyllä kuin nenä päähän.
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja idänihme » 26.04.2016 8:48

Automaaleja myyvistä kaupoista löytää ihmeen hyvin , tosin suurella vaivalla, juuri oikeita sävyjä vanhoihinkin vehkeisiin. Volvon värikartoista esim olen löytänyt Jawan punaisen ja Mosse 407, vm. 1959 beigen värin (tumma beige). Pappa-Tunturin porkkanavärin, Crescent-mopon, vm 1959 metallinhohtopunaisen, Jawa Stadioinin, vm. 1958 vaalean sinisen olen löytänyt myös erilaisten autojen sävyistä.
Konelan asennusohje muuten sanoo tuosta nokka-akselin ajoitusmerkistä, että sen pitää olla kohoutuman kohdalla. Suurta poikkeamaa ei saa olla. On siis juuri oikein tuossa asennuskuvassa.
Viimeksi muokannut idänihme päivämäärä 29.04.2016 16:15, muokattu yhteensä 1 kerran
idänihme
 
Viestit: 577
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja mahannus » 26.04.2016 9:17

Ihan vaan välihuomautuksena, että tämä ketju on upeaa luettavaa kuvineen! ,hienoa että jollain viitseliäsyyttä *hatun nosto
-Matti
Avatar
mahannus
 
Viestit: 219
Liittynyt: 30.08.2005 6:37
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja monseur mosse » 26.04.2016 12:44

Jos tarvittes uut jakopäänkettinkki ni mult vois löytty yks ylimääräne. :D
monseur mosse
 
Viestit: 225
Liittynyt: 09.07.2009 19:34
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja ketsa » 08.05.2016 21:01

Kiitokset Matille kehuista - mukava kuulla, että joku lukee tätä minun dokumentointia :D

Tämän projektin ääressä on ollut rauhallista, ainoastaan kaasari on ollut "pöydällä". En tahtonut kaasaria purkamaan, joten täytin sen vain asetonilla, testasin kiihdytyspumpun toiminnan, hiukan putsailin päältä päin ja tarkistin sisääntulevan bensa "oravasihdin" kunnon. Jos ei suostu käymään kunnolla, niin puretaan tämä vasta sitten siinä vaiheessa.

Uudet opitut asia:1. Kaasarin "silmä"ei kestänyt täysin asetonia.Toivottavasti ei kovettunut liikaa. Ja 2. vesipumpun imulaipan voi kiinnittää vasta imusarjan jälkeen...

Kuva


Osista sen verran mainittakoon, että olen ostanut lähes kaikki osat Konstantin Pokrovskiy:ltä. Hinnat kestävät vertailun saksalaisiin nettikauppoihin ja ovat halvempia verrattuna pyynteihin tällä foorumilla, joten helppoa ja vaivatonta on ollut kaupankäynti. Ko. herran tavoittaa sähköpostilla konsterijoki@gmail.com

Alkavalla viikolla pitäisi tupsahtaa tontille kytkinlevy, moottorin kumit, isot vesiletkut, termari ja uusi virranjakaja (maksoi 30 € versus uudet huolto-osat 12€). Nuo osat kun varustelee vielä moottoriin, niin sitten pääseekiin jupuamaan jyvää takaisin konehuoneeseen :D

Iloista viikon alkua kaikille topikin lukijoille!
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Seuraava

Paluu Remonttipalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron