Autoharrastajia tässä Reijo kaikki ollaan, ei sen enempää eikä vähempää pöhköjä
Kiertokankia silmäilin ja tulin siihen johtopäätelmään, että ainut epäsymmetrisyys taitaa olla tuo alalenkin naamapinnassa oleva ura, joka löytyy vain toiselta puolelta. Olisiko se vain merkkinä, että kanget tulee asennettua samoin päin, vai onko sillä jotain merkitystä... Raotan huomenna varamoottorin öljypohjaa ja katson kuinka päin kanget siinä ovat. Alalenkin tarkastumitat edelleen kiinnostaisi, koska en löytänyt netistä kuin laakerivälyksen raja-arvot. Mutta jos tarkastusmittoja ei löydy, niin sitten pitää vain koittaa mittailla ovatko kaikki kanget mitoiltaan samalla hehtaarilla.
Jonkin verran on moottorin kasaaminen edennytkin ja uusia kysymyksiä ilmennyt tietävemmille esitettäväksi.
Eli
kysymys4: Liittyykö kuvassa näkyvä "hana" vai jäähdytysjärjelmän tyhjäämiseen? EDIT: vastaus - ei liity. On meinaan niin tiukasti jumissa, että mieluusti antaisin jumiin jäädä, jos ei sitä esim. jäähdytysjärjestelmän ilmaukseen tarvita.

Ensimmäinen uusi epäsopiva osakin löytyi. Vauhtipyörän puoleinen stefa on ulkomitaltaan 5 mm liian suuri (pitäisi olla 100 mm eikä 105 mm). Onkohan tuo vaihtunut jossain vuosimallissa, vai onko myyjän kasaan vain joutunut vahingossa väärän kokoinen stefa. No, tämä ei onneksi ole ongelma, pitää vain hankkia oikea stefa.

Uudessa putkimäntäsarjassa oli valkoista maalia ainakin joissakin tapeissa ja männissä. Myyjä kertoi, että tappeja ja mäntiä ei saa sekoittaa, enkä tuohon sen enempää silloin kiinnittänyt huomiota - ihan normaalia, ei osia pidä ilman syytä sekoitella. Sitten vasta juolahti mieleen, että piru vieköön, eihän tapit vaan ole oikeasti keskenään eri kokoisia... Mittailemalla sain selkeän tuloksen - on tappeja jotka ovat minun mikrolla 22,00 mm ja tappeja jotka ovat hieman alle 22,01 mm. Tikkutulkilla en saanut riittävän tarkkoja tuloksia kankien ylälenkeistä, jotta olisin voinut noita mittojen perusteella parittaa. Eli homma meni sovitteluksi ja tuuria oli matkassa - aikani sumplattua kanget ja tapit olivat sellaisessa järjestyksessä, jolla hommasta selvittiin ilman koneistamo keikkaa.

Tänään oli sitten tarkoitus viilailla männänrenkaiden katkokset kohdalleen. No, toiveissa oli tietysti, että kyseessä olisi enemmän tarkistusluontoinen juttu, mutta sitä se ei näyttänyt olevan. Esim. ensimmäinen kokeilemani öljyrengas ei edes mahtunut putkeen ilman viilausta. Sain myyjältä lapun katkosväleistä, mutta siinä olevat tarkkuudet alkoivat soittamaan varoituskelloa, tulin googlailemaan aihetta ja nyt olisi sitten aika
kysymykselle5: Onko alla olevan lapun arvot oikeat, kun poistan jokaisesta luvusta pilkun jälkeen yhden nollan? EDIT: vastaus - on, arvot ovat oikeat kun nollat poistaa. Tuollaisen
http://laffhog.com/moskvitch/moskvitch408.html nettilinkin mukaan niin olisi ja se täsmäisi ilmajäähdytteisissä moottoreissa käyttämääni nyrkkisääntöön katkos = 0,045 x sylinterin halkaisija.

Ja lopuksi vielä pari ei niin ajankohtaista kysymystä, mutta parempi hyvissä ajoin kuin viime hädässä
Kysymys6: Tietääkö joku oikean pituuden laturin remmille? EDIT: vastaus - hihnan koko 10x900mm. Ja kysymys7: Kuinka paksu kytkinlevy on uutena? EDIT: vastaus - kitkamateriaalin vahvuus on uutena noin 4 mm per levyn puoli. Olemassa olevassa levyssä ei ole mahdottomasti matkaa niitteihin, mutta kitkapinnat näyttävät kohtuu vahvoilta, joten oikeastaan minulla ei ole mitään hajuakaan kuinka kulunut tuo on uuteen verrattuna... Ja ihan vaan lämpimikseen ei viitsisi uusia osia ostella, kun kilometrejä ei varmasti hirveästi tähän autoon remontinkaan jälkeen tule.
Hauskaa viikonloppua kaikille idänihmeitä rassaaville!
Edit1: poistettu kirotushäröjä
Edit2: lisäilty saatuja vastauksia kysymyksien yhteyteen