1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu tai ei...

Remontti- ja virityskertomukset sekä -ohjeet plus entisöinti- ja projektipäiväkirjat

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja mahannus » 10.05.2016 13:48

Minä taistelin tuon kaasarin kanssa mun ensimmäisen mossen 408:n kanssa, en tiiä mikä siinä juonitteli mutta tahtoi aina kusta yli, en saanut bensan pintaa pysymään oikealla tasolla, tuossa se hyvä puoli kyllä että näkee lasin läpi pinnan korkeuden.
-Matti
Avatar
mahannus
 
Viestit: 219
Liittynyt: 30.08.2005 6:37
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja idänihme » 12.05.2016 7:32

Konstalta olen saanut kaikenlaista, samoin "Tramblerilta". Saksalaisistakin firmoista löytää mukavilla hinnoilla, kunhan on tarkkana. Yllättävän suuria eroja näyttää olevan. Lähetyskulutkin Suomeen näyttävät aika lailla eroavan: 15...25 euroa.
Hieno homma, kun olet tämän korjaamiskertomuksen pannut esille. En oikein tiedä, miten kuvat liitetään. Hyviä neuvoja tarvitaan!
idänihme
 
Viestit: 577
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja ketsa » 14.05.2016 22:51

Matti -> juuri sillä en haluaisi kaasaria avata, että jos se ei toimi, niin tiedän ainakin, että se ei johtu purku-kasaus operaatiostani... Mutta katsotaan kuinka käy.

Pientä päivitystä tähän harjoitukseen. Aloitetaan heti keventävällä osien yhteensopivuushavainnolla - en löytänyt kotitallin mossen osista öljyproppua, joten pöyhin miljoonalaatikkoa ja sieltähän löytyi entisen kesäauton varaproppu ja se sopi kuin nenä päähän :D :D

Kuva



Aamusella pääsin sitten lopultakin irroittamaan moottorin pukista, asentamaan vauhtipyörän + kytkimen ja nostamaan moottorin peräkärryyn odottamaan korin ääreen rahtaamista. Virranjakajaa lukuunottamatta kaikki pitäisi olla nyt turn-a-key -kunnossa. Uusi virranjakaja ei ollut aivan samanlainen vanhaan verrattuna (vaatii erilaisen kiinnitysraudan), joten nyt tuon suhteen tuumailutauko menossa.

Kuva


Kuva



Korin konehuoneen kävin vielä iltasella fiksaamassa moottorin asennusta vaille valmiiksi. Poistin paikkamaalauksen kiiltoa hiomalla sen 1500 vesihiomapaperilla ja sen jälkeen käsipelissä kevyesti hiovalla vahalla hiukan kiiltoa takaisin. Olen tyytyväinen lopputulokseen, huonomminkin on paikkamaalaukset onnistuneet omissa puuhasteluissa.

Kuva



Tuon jälkeen sitten pulttailin kaikki maalausta varten irroitetut osat takaisin ja asensin isäukon löytämän tarvike pissapojansäililiön kiinnikkeeseen. Nyt olisi puutteella enää tuollaiseen säiliöön kuuluva korkki :|

Kuva



Idänihme -> Tiivistetysti kuvien liittäminen menee seuraavasti:
1. kuva pitää ladata johonkin "nettikuvalaariin" (itse käytän Google Valokuvat -palvelua)
2. tuolta kuvalaarista kuvan url -osoitteen kopionti leikepöydälle vasemman puolen hiirennapilla "kopio kuvan osoite"
3. tällä foorumilla postausta kirjoittaessa tekstikentän yläpuolelle tulee nappeja, niistä napsautta Img -nappia
4. napsautuksen jälkeen näkyviin tulee tuollainen img][/img url -pätkä ja sen keskelle ] ja [ merkkien väliin kursori ja vasemman puolen napin alta liitä, jolloin kuvan url -osoite tulee näkyviin
5. kokeile esikatselulla tuleeko kuva näkyviin...
Viimeksi muokannut ketsa päivämäärä 23.06.2016 17:24, muokattu yhteensä 1 kerran
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja ketsa » 21.05.2016 20:23

Jeps! Toivottavasti toiseksi viimeinen päivitys tähän moottoriremonttiin... 8)

Moottori nostettiin tänään mossen nokalle, ahdasta oli, mutta seuraavalla reseptillä moottorin asennus onnistui vaihdelaatikkoa irroittamatta:
- öljynsuodatin + sen jalka pois
- lohkosta kummaltakin puolelta alimmat pinnapultit pois
- ropelli pois
- vaihdelaatikon kumityynyn kiinnityspultit pois (tyyny jäi kiinni laatikkoon ja laatikkoa saa liikkumaan pari senttiä taaksepäin)

Homma toppasi tänään sitten siihen, että kytkin ei lähtenyt toimimaan, joten varmuuden vuoksi en viitsinyt kasata enempää osia kiinni. Jos vaikka joutuu kuitenkin vielä nostamaan pois. Kytkin jää laatikon päästä päälle ja vain vasaralla naputtelemalla saa vivun palaamaan. Eli luultavasti sylinteri jumittaa laatikon päässä, mutta eihän näistä romuista voi varmaksi tietää, että vika ei ole paineasetelmassa(kin).

Kuva
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja ketsa » 26.06.2016 14:16

Kytkimen kanssa oli hankaluuksi viime metreille asti, joten laitetaanpa pari kuvaa varoittamaan muita juhannuksen murheista.

Uusi työsylinteri tuli, voitelin sen jarruvassulla ja asensin sen enempää ihmettelemättä. Kytkin ei alkanut kuitenkaan irroittamaan, uudelleen ilmaus ja reipaan polkemisen seurauksena uusi työsylinteri ampuin mäntänsä pihalle. Osa irti ja jälkiviisaana tarkastelemaan, että oliko osa oikeasti samanlainen kuin vanha vai vain vähän saman näköinen.

Kuva


Jotta hommaa sai eteenpäin, tein virityksen tankoon ja sain kytkimen toimimaan tuolla vääränlaisella työsylinterillä ja jatketulla tangolla. Tietääkö kukaan minkä mallin osa minulle oli myyty tähän sopivana?

Kuva

Kun kytkin todistetusti irroitti ja piti, uskalsin alkaa pukemaan muita osia paikoilleen. Yllättävän hidasta hommaa, kun lähes jokainen osa tuntui olevan tavalla tai toisella enemmän tai vähemmän jumissa 30 vuoden käyttämättömyyden jälkeen.


Uuden pakoputkiston asentaminen oli seuraava homma missä asiat ei mennyt kuten olisi odottanut. Takapöntön kannakkeet ovat 50 mm taempana kuin orkkisputken... Tuskin noin tarkasti olisi pieleen osattu tehdä, joten ilmeisti taassa jokin vuosimalli vivahde-ero? Toinen korjausta vaativa homma putkistossa on se, että putki pitää saada kulkemaan pari kolmesenttiä enemmän kuskin puolella, että takavaimennin osuu keskelle kiinnityspisteitä. Tämä ongelman kohdalla voi olla kyse ihan vaan perus itälaadusta.

Kuva


No tuosta on selkeä jatkaa toisella kertaa, putki kuntoon ja sitten pääseekin kokeilemaan kuinka sähkölaitteet reagoivat akkuun :roll:


Kuva


Iloista kesän jatkoa kaikille! :D
Viimeksi muokannut ketsa päivämäärä 28.06.2016 17:37, muokattu yhteensä 2 kertaa
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja idänihme » 28.06.2016 8:31

Kytkimen työsylinteristä kertoo Moskovassa v. 1994 painettu, osien vaihtokelpoisuutta käsittelevä kirja seuraavaa:
M. 403 ja 408: kahdella 8 mm vaarnatapilla kiinnitettävä sylinteri, jonka sisakalut sopivat uudempiinkin.(Kuppikumi 22mm, sama kuin 402 ja 407 jarrujen työsylintereissä)
M. 412 -moottoreissa on vaihtelua, riippuen valmistusajankohdasta, ja siitä, onko kyseessä moskovalainen (AZLK), vai izhevskiläinen (IZh, siis lähinnä lavamosse). On asennettu samojakin molemmissa tehtaissa. Vähän rakentelemalla irroitustankoa,osat ovat vaihtokelpoisia, sanoo kirja. Nähtävästi tarvitsit pitemmän tangon, siitä päätellen, että mäntä pääsi pullahtamaan ulos, eikä irroittanut.
idänihme
 
Viestit: 577
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja ketsa » 28.06.2016 17:39

Kiitokset Idänihmeelle selvityksestä. Hyvä tietää, että mossen osa tuokin työsylinteri. Tankoa tosiaan jatkoin, vaikka olinkin tarinassani puhunut ennen editointia vivusta :oops:
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja ketsa » 03.07.2016 8:04

No-niin. Lopultakin mosse on minun mielestäni starttausta vailla. Pitää vain odotella, että alustaosasto saa puuttuvat osat ja niputtaa ajokin takaisin pyörilleen, että pääsee pihan puolelle suorittamaan käynnistysyrityksen.

Pakoputki istui kohtuu hyvin paikoilleen takavaimentimen kiinnityspaikkojen siirron jälkeen. Lisäksi piti ymmärtää, että keskiputki ei olekkaan symmetrinen, eli pyöräyttämällä puolikierrosta istuvuus paranihuonosta kohtuulliseksi.

Auton sähköjen tarkastuksen yhteydessä ihmetytti, että miksei laturin ja öljynpäineen merkkivalot syty mittaristoon... Piti sitten kaivella käyttöohjekirja hanskalokerosta ja todeta, että eihän mossessa moisia perusvarusteita näköjään löydykkään :shock: Ampperimittarista en kanna huolta, mutta mitenkäs tuo öljynpainemittarin luotettavuus... En ole koskaan luottanut halpohin sähköisiin tarvikemittareihin ja nyt pitäisi luottaa venäläiseen sähköiseen mittariin. Huh-huh! Onko väki lisäillyt näihin öljynpainevaloja?

Muutakin ihmetyksen aiheitta jäi käyttöohjekirjan selailusta.

- Sytyksen staattinen ajoitus; vaihdoin moottoriin uudemman mallin virranjakajan, jos ei ole oktaanin säätöä. Tästä heräsi kaksi kysymystä 1. Onko tuolle uudemmalle virranjakajalle oma siimapyöränsä, jossa sytkän säädän ajoitusmerkki mahdollisesti eri paikassa? Ja 2. mille oktaanille tämä uudempi jakaja on "optimoitu" siimapyörän merkin mukaan asennettaessa?

- Ohjekirjassa on kuva erillisestä paisuntasäiliöstä, mutta autossa sellaista ei ole (on tosin paikka sisälokarilla). Miksi?


Kuva

Kuva

Kuva
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja idänihme » 07.07.2016 5:55

Morjens!
Kyllä sytytyksenajoitus tehdään saman kiilahihnapyörässä olevan merkin mukaan jakajasta riippumatta. . On kaksi merkkiä: ensimmäinen on sytytyshetki, toinen yläkuolokohta. Tarkoittaa siis ykkössylinteriä tai nelossylinteriä, siitä riippuen, kumpi sylinteri on sytytysvuorossa. Mossen mittarit ovat yleensä hyvin varmatoimisia.Tarkkusmittareitahan autonmittarit eivät yleensä ole, mutta ilmoittavatpahan suuruusluokan. Joskus tietysti voi anturi tulla tiensä päähän ja vaatii vaihtoa.
"Hyvää tuppaa tuleen, jatka sillai vaan!"
idänihme
 
Viestit: 577
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja ketsa » 27.07.2016 22:49

No-niin, taassa olisi tiedolle tarvetta. Mossen jarrut olivat tulleet kuntoon uusilla sylintereillä ja letkuilla ja auto oli pudotettu nosturilta alas, joten käynnistysprosessia pääsi viemään eteenpäin :D

Seuraava homma oli varmistaa, että moottoriin nousee startatessa öljypaine. Pyöritin konetta startilla ilman tulppia ja tuijotin kabiinissa öljynpainemittaria - ei minkäänlaista värähdystä :(

- irroitin piuhan öp-kellolta ja laitoin johdon suoraan runkoon kiinni. Kun virrat kääntää päälle, niin mittari lähtee nousemaan rauhallisesti ja nousee tappiin asti. Ilmeisesti mittari ja sen piuhan voidaan olettaa olevan kunnossa?

- Irroitin öp-kellon ja kanavasta ei tullut lainkaan öljyä pihalle... Ei hyvä.

- Purin varaosamoottoria ja pähkäilin kuinka pumppua voisi "juottaa". Päädyin raottamaan öljynsuodattimen jalkaa, törkkäsin pienen letku pumpulta tulevaan kanavaan ja painoin letkuun öljyä ruiskulla. Pari kertaa pyöräytin konetta takaperin ja painoin lisää öljyä, ehkä yhteensä 0,3 - 0,5 dl öljyä tuli ruiskulla pumpattua. Samalla esitäytin suodatin maljan ja vielä öp-kellon reiästä lisäsin öljyä tippakannulla niin kauan, että sitä alkoi valumaan ulospäin. Taassa pyöritystä startilla - ei minkäänlaista heilahdusta mittarissa.

- Vaihdoin öp-kellon varaosamoottorista - ei vaikutusta.

Alla kuva kuinka ruiskutin öljyä "suoraan suoneen":

Kuva


Ja sitten ne varsinaiset kysymykset:
1. Kuinka mossen pumppu kuuluisi oikeasti juottaa? EDIT: Laitoin painekellon tilalle kaksoisnipan ja siihen kiinni vajaan metrin pituisen 13mm puutarhaletkun pätkän. Letku ylöspäin, öljyä täyteen, pyöritin pari kierrosta moottoria takaperin, lisää öljyä letkuun ja vielä pariin kertaan sama työkierros -> startilla pyörittäessä öljyä pulppuaa letkusta, ei pumppu juotettu onnistuneesti :D
2. Onko mossen pumpun juottaminen yleensä vaikeaa? Edit: Nippa ja letku keksinnön jälkeen ei :D
3. Mikä muu voisi olla oikea vikadiagnoosi kuin se, että pumppu ei lähde imemään öljyä?
4. Kuinka paljon painemittarin yleensä saa starttaamalla heilahtamaan? ÖP-kello oli muuten kiristetty oikeaan asentoon.

Ja muitakin vinkkejä saa heittää...

-
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja ketsa » 02.08.2016 22:18

Tänään oli sitten the day - It's alive!!!

Todisteena video toisesta starttauksesta
https://photos.google.com/share/AF1QipN ... E5MExuYm53

Pari juttua vielä pompsahti esiin, joten vieläkään en ole mossella ajanut...

Ensinnäkin kaasari tulvii, ilmeisesti neulaventiili ei sulkeudu lainkaan, koska niin kauan kuin bensapumppu ei nostanut bensaa ei ongelmaa ollut (täytin kohokammion ylhäältä päin ruiskulla). Saakohan tälläisen kaasariin jotain korjaussarjaa?

Toinen ja oikeasti ajon estänyt juttu olikin mystisempi. Kun laitoin ykkösen pesään ja yritin ajaa eteenpäin, niin auto ei jaksanutkaan liikkua kuin vajaan metrin. Sammutin ja yritin lykätä takaisin talliin, mutta eipä onnistunut - takapyörät ihan jumissa. Aikani tönin ja lopulta kuului naksahdus ja takapyörät vapautuivat. Uusi yritys pari kolme metriä pääsin ajamaan ja sama homma. Nostin takapyörät ilmaan ja vähän edestaakse nitkuttelua ja pyörät vapautuivat. Seuraavaksi liikuttelin autoa lykkäämäällä moottori sammuksissa ja silloin ilmiötä ei tule. Vaikka en olekkaan tähän jarruremonttia tehnyt, niin silti asia kiinnostaa ja vihjeille olisi tarvetta. Jarrutehostimeen liittyvä juttu? Paineenrajoitusventtiiliin liittyvä ilmiö? Vai jokin muu juttu...
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja monseur mosse » 03.08.2016 11:50

Mulla oli joskus omassa 1500M:ssä jarrunestesäiliön alla oleva pieni ilmareikä tukossa, mikä aiheutti sen että järjestelmään jäi paine päälle. En muista jäikö jarrut laahaamaan mutta joka painalluksen jälkeen jarruvalot ainakin jäi palamaan. :roll:
Saitko sä sen öljypaineen jollain konstilla nousemaan ennen käynnistystä?

Tuossa: http://www.ebay.de/itm/412-1107991-Dichtsatz-Vergaser-K126H-Moskwitsch-412-/131755749940?hash=item1ead413234:g:YgEAAOSwu1VW6-eu
on aika edullinen korjaussarja kaasariin, ellei likempää löydy.
monseur mosse
 
Viestit: 225
Liittynyt: 09.07.2009 19:34
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja ketsa » 03.08.2016 15:16

Kiitokset linkistä MM. Hyvä tietää, että korjaussarjaa on saatavilla.

Tuossa jarruviassa on erityisen mystistä se, että se ei vaadi jarrun painamista, vaan systeemi luo itse paineen takapiiriin (tänään ilmausruuvista testattu, että takapää menee jumiin sillä, että takapiiriin tulee paine) :D
Tämän päivän testien pohjalta ilmiön epäillään syntyvän tehostajalla, koska ilmiötä ei synny tehostajan alipaineletku irroitettuna. Seuraavaksi pitää siis etsiä syyllistä peilin edessä ja varmistaa, että kuinka ne jarruputket tulikaan maalauksen jälkeen kytkettyä tehostajalle.

En saanut ohjaamon painemittaria heilahtamaan pelkällä startin pyörityksellä, mutta kun öljyä pulppusi hyvin painekellon paikaan laitetusta 13mm juottoletkusta, niin uskalsin moottorin startata. Heti käyntiin pörähtämisen jälkeen mittari kyllä kiipesi asteikon puolenvälin seudulle.
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja ketsa » 03.08.2016 21:32

Valokuvien perusteella jarruputket on kytketty tehostajalle samalla tavalla kuin ne olivat ennen purkamista. Eli mysteeri vielä tämä homma... :roll:
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja ketsa » 07.08.2016 18:04

Itse en ole tämän rojektin ääreen ehtinyt, mutta sellainen lisätesti on tehty, että on todettu myös etujarrujen menevän päälle omia aikojaan jarrutehostimen ollessa käytössä. Osaako tämän lisävihjeen avulla joku kertoa vian juurisyyn?

Niin ja kaasarin korjaussarjan Konsta lupasi laittaa tulemaan.
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

EdellinenSeuraava

Paluu Remonttipalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron