1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu tai ei...

Remontti- ja virityskertomukset sekä -ohjeet plus entisöinti- ja projektipäiväkirjat

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja ketsa » 14.08.2016 10:06

Eilen vietin aamupäivän tämän ääressä ja entiset ongelmat tuli ratkaistua (ainakin toistaiseksi kop-kop!).

Jarrujen päälle meneminen poistui putsaamalla tehostajasta kuvassa näkyvä osuus. Ilmeisesti päällinmäistä venttiiliä oli rasvattu vuosien varrella ja nyt tuo rasta oli kuivunut hyvin rakeiseksi ja tukki ilmakanavia. Koko systeemin toiminta ei auennut minulle, mutta eipä haittaa niin kauan kuin se toimii.

Kuva


Kaasarin tulvimiseen tuli Konstalta lääkkeeksi tuon näköinen korjaussarja.

Kuva


Selkeä näkyvä vika oli kaasarin kannentiivisteestä läheltä kiihdytyspumppua puuttuva pala, mutta en ainakaan heti keksi mitenkä tuo vaikuttaisi tulvimiseen.

Kuva


Kaasarin neunaventtiilistä tai sen istukasta en keksinyt mitään vikaa, mutta sitten kun vertasin alkuperäistä neulaventtiiliä uuteen, huomasin uudessa olen jonkinlaisen muovi/kumitiivisteen. En ole moiseen törmännyt missään muussa kaasarissa, joten en alkuun meinannut uskoa moisen tiivisteen olemassa oloon. No, neulaventtiilin ja tiivisteen vaihdon jälkeen kaasarin tulvinta loppui.

Kuva


Jarruvalot eivät toimineen ja se vika tuli jäljitettyä painekytkimeen. Myöhäisessä kuplavolkkarissa oli samalla kierteellä oleva kytkin, joten vika korjaantui sillä ja johtojen liittimien päivittämisellä latta-apikoiksi.

Moottorin öljypumpun juottamisen seurauksena öljymäärä oli ylämerkin ja noin litra piti öljyä laskea pois, jotta oltiin ylämerkillä.

Sitten olikin lopulta ohjelmassa moottorin lämpimäksi käyttäminen ja koeajo. Ei havaittuja vuotoja ja moottori käy ja vetää hyvin, joten suurimmat jännityksen aiheet alkavat olemaan ohitse. https://photos.google.com/share/AF1QipN ... E5MExuYm53

Yksi uusi ongelma tuli kuitenkin lopuksi todettua, ei lataa... Onko mossen lautausjärjestelmä kenellekkään tuttu? Mistä vikaa kannattaa lähteä etsimään? Latauksen säädin on sellainen iso musta purkki vasemman puoleisessa sisälokarissa.
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja idänihme » 14.08.2016 13:06

Mitä kirjaimia lataussäätimen kopassa on? РР 362А tai PP 24 Г 2 , vai mitä. Onko generaattori Г 250 Ж 1 vai mikä?
Laturin diodisilta tai hiilet voivat olla vialliset.
idänihme
 
Viestit: 577
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja ketsa » 20.08.2016 21:25

Tuollaiset kirjoitukset noista löytyy:

Kuva

Kuva


Mittailun perusteella laturilta ei lataa ja hiilten pöydällä käyttäminen ja kevyt hiomapaperiehostus ei hommaan muutosta tuonut. Taitaa olla aika laittaa uusi laturi tilaukseen...
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - vinkkejä tarvitaan

ViestiKirjoittaja ketsa » 04.09.2016 13:48

No-niin! Uusi laturi tuli ja on asennettuna paikoilleen. Kojelaudan amppeerimittari menee pohjaan kierroksia antaessa, joten ainakin lataa. Uuteen laturiin on integroitu säädin, mutta mukana tuli myös toinen hiilipaketti, joka on ilman säädintä. En kuitenkaan jaksanut alkaa leikkimään, joten vedin johdot yhteen vanhan säätimen luona ja jätin sen vain koristeeksi pitämään konehuonetta alkuperäisen näköisenä.

Alla kuvassa orkkis ja uusi laturi.

Kuva


Tätä myöten osuuteni tähän autoon tuli valmiiksi ja samalla valmiksi tuli myös tämä projektikertomus. Kiitokset vielä kaikille matkan varrella apua tarjonneille!
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu :)

ViestiKirjoittaja idänihme » 05.09.2016 15:59

Hieno homma onkin!
idänihme
 
Viestit: 577
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu :)

ViestiKirjoittaja ketsa » 06.10.2016 21:31

Tämä vehje on läpäissyt museotarkastuksen, rekisteröinti katsastuksen ja saanut "alkuperäiset" kilvet.
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu :)

ViestiKirjoittaja mahannus » 07.10.2016 6:42

ketsa kirjoitti:Tämä vehje on läpäissyt museotarkastuksen, rekisteröinti katsastuksen ja saanut "alkuperäiset" kilvet.


Onnittelut hienoista työstä!
-Matti
Avatar
mahannus
 
Viestit: 219
Liittynyt: 30.08.2005 6:37
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu :)

ViestiKirjoittaja ketsa » 11.10.2016 20:37

Kiitoksia!

Kaasutin hiukan kiukuttelee (hikoaa bensaa sieltä sun täältä), mutta muuten koeajelukin sujui hyvin. Eli nyt minäkin olen mossella ajanut ja saatan ajella toistekkin, mutta kauaksi ei tuollaisella menopelillä kyllä viitsi lähteä :D
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu :)

ViestiKirjoittaja ketsa » 10.07.2017 21:17

Do-diin! Tämä peli palasi projektiksi. Moottori uitti muutaman kerran vedet pihalla, ehkäpä viallisen jäähdyttäjän korkin vuoksi ja nyt alkoi vesi hukkumaan nelossylkyn kautta pakoputkeen. Tämän hetken arvaus on, että moottori on saanut kipeaa tapahtumissa ennen syylärin korkin vaihtoa ja nyt sitten vika iski lopullisesti lävitse.
Tämä teoria perustuu ajatukseen siitä, että takinmainen pytty on luultavasti se kuumin paikka moottorin lämmetessä liikaa. Mutta totuus selviää sitten kun viitsii napata tuosta kannen ylös.
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu :)

ViestiKirjoittaja ketsa » 13.07.2017 22:43

Nappasin aamusella kannen irti. Alla kokeneemmille mosse ropaajille kuvia. Mitä on tapahtunut ja miksi?

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu :)

ViestiKirjoittaja vlu1652 » 23.09.2017 20:41

Pakko tiedustella, että selvisikö? Hieno projekti jonka itse toivoisin valmistuvan.

Riittikin paisunnan korjaus ja kansipahvin vaihto?
vlu1652
 
Viestit: 5
Liittynyt: 30.08.2009 19:36

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu :)

ViestiKirjoittaja ketsa » 14.10.2017 20:33

Muista kiireistä johtuen tämä sai uuden kannentiivisteen vasta tänään ja ehkä ensi viikonloppuna ehdin tekemään homman loppun. Ensi kesänä sitten näkee, että tuliko kuntoon vai ei :D
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu :)

ViestiKirjoittaja monseur mosse » 15.10.2017 20:49

Vaihdoitko sylinteriputkien alapäästä ne kupariset tiivisterinkulat? Ne kun tyssääntyy riittävästi niin ei saa enää kannentiivistettä pitämään, kun putket painuu liian syvälle. :(
monseur mosse
 
Viestit: 225
Liittynyt: 09.07.2009 19:34
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu :)

ViestiKirjoittaja ketsa » 29.10.2017 11:00

Vaihdoin silloin kun tein moottoriremontin, mutta en tässä remontissa. En keksinyt kuinka saisin putken takaisin mäntään alakertaa purkamatta, jos menisin nostamaan putket ylös (ja alakerran purkamiseen ei aika riitä tällä kertaa). Mittailin, että kaikki putket olivat edelleen lohkon yläpinnan yläpuolella, eli jonkinlaista toivoa ehkä kuitenkin on...?

Käymään tuo ei lähtenyt, kipinä on hukkunut johonkin totaalisesti kansirempan aikana. Pitää katsoa jos vielä ehtii ennen oikean talven tuloa tuota ihmettelemään.
ketsa
 
Viestit: 42
Liittynyt: 15.06.2015 21:10

Re: 1500 Eliten moottoriremppaa - homma hoidettu :)

ViestiKirjoittaja jarkka65 » 21.11.2017 20:16

- Olet tehnyt hienoa työtä. Olen roplaillu mossea ja ladoja, pääasiassa mosseja. Olet tehnyt parempaa työtä kun jotkut muut, Itse olin pilkunviilaaja ja tein mitä pyydettiin. Kansia ei viety
- koneistamoon, jos oli lisäksi laakereiden vaihdoista kysymys, asiakas haki toimivan moottorin. Käyhän se niinkin. Sinun auton moottori kestää paljon enemmän kun pellit Mulla on 6-7
- mossea joita olen purkanut ja ladat päälle, kummassakin on hyvät moottorit, jos jaksaa huoltaa. Vielä rsimerkki, muutamissa ladoissa syttyin öljyn merkkivalo, jos olisin halunut kusettaa olisin sen tehnyt. Ladassa oli öljypumpumpun ratas sen kun vaihtoi niin vuolaa, otin asiakkaalta 100mk, eli ratas ja työ. onhan noita vikoja korjattu nyt rupeaa hyllyt huutaa tyhjyyttään että näin. Jarkka.
jarkka65
 
Viestit: 187
Liittynyt: 29.11.2005 22:40
Paikkakunta: anjalankoski

EdellinenSeuraava

Paluu Remonttipalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron