Jatketaan vielä ainakin tämän postauksen verran höpinää tästä työmaasta. Eli juhannuksena jälkikiristin kannen, turasin Volvon kaasarin mossen pellin alle ja vaihdoin öljyt. Siltä varalta, että joku päätyy samaan kaasari konversioon, niin mainittakoon lyhyen googlailun perusteella kaasarin luultavasti olevan B16a -mallisesta Volvon moottorista.
Ensimmäiseksi kuva turaamastani kasarin adapterista. Yhteen kulmaan piti sovittaa kuplan tuplien imusarjan mutteri 10 mm kannalla, muuten kaasari istuu ongelmitta.

Käymään lähti laakista "uudella" kaasuttimella
https://photos.app.goo.gl/rrwSwtR9Ey7YCzzQ9Kaasuvivuston kiinnityspalikan nappasin mossen omasta kaasarista. Volvolaisella oli sen verran pienempi akseli, että hitsasin varmuuden vuoksi palasen volvon vastaavasta osasta mosen osaan.


Vipu jäi vähän liian kauaksi kaasarista, joten jatkoin sitä 12 mm katkaisemalla vivun kylmästi ja hitsaamalla päälle putken. Juuri passelin kokoinen putki löytyi suolistetun kuplavolkkarin kaasuvaijerin putkesta


Vivustosta ei tullut täydellinen, mutta ehdottomasti riittävän hyvä. Ryyppyvaijeri meni heittämällä paikalle.

Volvossa oli jonkinlainen muovinen Framin tarvikeilmanputsari, joten palastelin sen surutta ja liitin tarvittavan osan mossen omaan putsariin. Lopputulos on ihan ok. Jopa imukärsän kiinnityspultti sopi paikoilleen, eli putsari on konehuoneessa hyvin lähellä alkuperäistä paikkaa.



Pienen korvakuulolta säätelyn jälkeen moottori kuulostaa lämpöisenä tältä
https://photos.app.goo.gl/ocJtGrVhG96rrQhw8Lämpöisenä moottorissa on vähän heikko öljynpaine tyhjäkäynnillä. Tuossa on volkkarin 0,2 bar kytkin ja se alkaa vilkuttamaan jälkiasennettua öp-valoa. Hiukan kun tyhjäkäynnin säätää reippaalle, niin välkkyminen häviää. Onko mossetietäjillä hyviä poppakonsteja ongelman poistamiseen? Pystyykö painetta säätämään korkeammaksi tjms. Mittailin pumpun konetta kasatessa ja se oli löytämässäni spekassa. Öljyinä moottorissa on teboilin 10w40 traktoriöljyä.