Öljynsuodatin asiaa 407

Remontti- ja virityskertomukset sekä -ohjeet plus entisöinti- ja projektipäiväkirjat

Öljynsuodatin asiaa 407

ViestiKirjoittaja mahannus » 18.05.2016 12:05

Ajattelin että jos vaihtais joskus öljyt tuohon 407:kaan kun tähän asti pitkälti on tullut vaan lisättyä :D
Mistä tuohon saa öljynsuodattimen? ja se karkeasuodatin mikä oli 408:sissa sellainen vipu jota väännellään, niin tuossa minun 407:ssa se on erillainen, siinä ei ole mitään vipua ja näyttää että se on erillaipäin kuin 408:ssa, tuossa on vaan sellainen iso mutteri muttei kampea? en oo viitsinyt avata että liekkö edellinen omistaja on poistanut koko karkeasuodattimen käytöstä.
-Matti
mahannus

Re: Öljynsuodatin asiaa 407

ViestiKirjoittaja idänihme » 18.05.2016 19:20

Karkeasuodattimen vipu on poistettu, mutta itse suodatin on todennäköisesti jäljellä, koska akseli on näkyvissä. Tarvitsisit siihen sen vivun. Mulla voi olla jossakin laatikossani sellainen. panenko tulemaan postikulujen hinnalla + yksi euro vaivanpalkkaa? Sen karkeasuodattimen rakenne on samanlainen kaikissa. En suosittele sen avaamista, rupeaa helposti vuotamaan. Avvat vain pohjaropun ja lasket sakat pois kotelosta. Hienosuodattimeksi käy kyllä jonkun muunkin auton suodatin, mutta minulla pitäisi olla yksi alkuperäinenkin, ellen väärin muista.
Se karkeasuodattimen koppa on erilainen 403...408 mallissa siksi, että apusimpukka vie tilaa juuri suodattimen akselin kohdalta. Akselissa on räikkälaite. Kun vipua käntelee edestakaisin, akseli kiertyy ja kampa puhdistaa suodattimen suodatinlevyt.
idänihme

ViestiKirjoittaja mahannus » 19.05.2016 11:10

Juu voisin ostaa sen vivun ja hienosuodattimen myös, nyt ongelma kun käytin suodattimen kotelon auki, en saa millään pitämään sitä vaan vuotaa öljyä, se tiiviste on niin huonossa kunnossa, sen tarvisin myös
-Matti
mahannus

ViestiKirjoittaja mahannus » 19.05.2016 11:27

Siis sen hienosuodattimen kopan tiivisteen
-Matti
mahannus

ViestiKirjoittaja Mosse-Aksu » 23.05.2016 17:19

Siinä öljynsuodattimen kannen pultissa on älyttömän pitkä kierre. Se jää helposti liian löysälle, kun menee usko kiristämisen määrään. Tämä vaan lisähuomiona.
Idästä nousee suuri valo.
Mosse-Aksu

ViestiKirjoittaja mahannus » 24.05.2016 8:20

Mosse-Aksu kirjoitti:Siinä öljynsuodattimen kannen pultissa on älyttömän pitkä kierre. Se jää helposti liian löysälle, kun menee usko kiristämisen määrään. Tämä vaan lisähuomiona.

Juu huomasin, se tiiviste oli tiensä päässä mutta lisättiin siihen semmosta tiivistemassaa ja annettiin kuivua, sit kun kiristettiin se tooooooosi tiukalle niin näyttäs vihdoin pitävän, mutta en kyllä uskalla sitä enään mennä avaamaan kovin hevillä.
-Matti
mahannus

ViestiKirjoittaja idänihme » 25.05.2016 8:19

Karkeasuodattimen kansi on aika pehmeätä metalliseosta ja taipuu kulmista, jos tiiviste on kovin joustava. Viilaamalla sen laipan saa suoraksi. Niissä on ollut sen verran ongelmia, vuotoja ja tukkeentumisia, että Konelan ohjeissa suositeltiin joskus koko suodattimen poistamista. Suodatinosan tilalle myytiin oikein varaosana teräksistä laippaa kotelo-osan kanneksi. Moottorivaurioita tuli helposti, kun käyttäjät eivät noudattaneet ohjetta:" Päivittäin, ajon jälkeen, on karkeasuodatin puhdistettava kiertämällä akselia pari kierrosta. Se tapahtuu kahvaa edestakaisin liikuttamalla kymmenkunta kertaa." Kotelossa on kyllä ohivirtauskanava , jousikuormitteinen kuula, joka päästää öljyn suodatinosan ohi, jos suodatin tukkeentuu. Öljyn virtaus kuitenkin saattaa heiketä. Karkeasuodattimen läpi kulkee kaikki öljy suoraan pumpusta. Hienosuodatin on sivuvirtasuodatin, jonka kautta öljy virtaa venttiilinnostajien kammioon.
idänihme

ViestiKirjoittaja mahannus » 25.05.2016 9:11

Mä muistaakseni edelliseen mosseen 408, käytin tuon hienosuodittimen auki ja otin ne metalliharjat siitä kokonaan veks ja laitoin takas paikoilleen, tosin en saanut koskaan sitä kantta pitämään vaan se vuoti hamaan loppuun saakka, tästä 407:sta en uskalla sitä edes avata, pitäiskin ottaa kuva siitä Reijolle niin näkisit miltä se mulla näyttää, siinä kun ei ole mitään vipua mitä vitkutella... ruokiksella käynkin nappaan kuvan ja liitän tänne niin kerrot sitten miltä näyttää.
-Matti
mahannus

ViestiKirjoittaja mahannus » 25.05.2016 11:01

Kuva

No niin tuossa se mun karkeasuodatin on, ei tietoakaan kammesta
-Matti
mahannus

ViestiKirjoittaja idänihme » 25.05.2016 19:54

Mulla on nyt siihen haettuna se vipu, mutta ei sillä mitään tee, kun ei näy akseliakaan. Onkohan sen sisäkalut poistettu, ja pantu tulppa reikään. Älä sitä nyt avaa. Mulla on kyllä yksi uusi karkeasuodatinsysteemi jossakin. Tartte kattoo. Tarvitsetko muuten vielä sen hienosuodattimen? On viivästynyt. Mulla on verstaalla kyllä yksi Bosch suodatin, joka käy Mosseen. Laitan huomenna sen tyyppimerkinnät tälle palstalle. Motonetista sitä ainakin on ollut saatavissa. Voin tietysti lähettääkin.
idänihme

ViestiKirjoittaja mahannus » 26.05.2016 6:44

Mä luulisin että tuosta on sisuskalut poistettu, en taida uskaltaa alkaa aukomaan kun toiminee noinkin ja öljynpaineet pysyy mittarin mukaan ihan hyvin.
Voishan sen hienosuodattimen siihen vaihtaa, tosin jos sulla on tyyppi suodattimelle motonetissa olevalle niin suottahan sinä omaasi lähetät vaan haen joskus motonetista.
Se tiiviste rengas siihen hienosuodattimeen niin mistähän sen vois löytää?
-Matti
mahannus

ViestiKirjoittaja idänihme » 26.05.2016 9:00

Mosse 400...408 -moottoreihin sopii hienosuodattimeksi esim. BOSCH P 9755. Motonetin tuotenumero on 15-136.6. Pakkauksessa on lisäksi pienellä: 1 457 429 755 -aus. Mitä sitten tarkoittaakin... Suodatinelementissä on suurempi reikä, joten sen kummallekin puolelle pitää panna korialuslevy M16. Siis tavallista prikkaa leveämpi. Saa rautakaupasta. Suodatinkotelon kannen tiivisteeksi täytyy itse leikata tivistepaperista rengas. Paksuhko esim. harmaa on hyvä leikattava. Olen tehnyt sen niin, että leikkaan ensin mattoveitsellä tai saksilla reiän. sitten leikkaan ulkomittojen mukaan, niin rengas pysyy ehjänä. Ei haittaa, vaikka tiiviste olisi vähän leveämpi sisäänpäin.
BOSCHin pakkauksessa annetaan myös seuraavia tietoja: Mann; HU 930/3 x, Mahle; OX41D sekä Purflux; L 472. Jossain Mosse-lehdessä olen maininnut vielä yhdestä Motonetista löytämästäni. En sitä nyt ehtinyt hakea, mutta se oli merkiltään VIX.
Jos on, kuten näyttää, että karkeasuodattimen suodatinelementti on poistettu, moottori saa varmaan hyvin voitelunsa. Jotain hiukkasia saattaa tosin kulkeutua laakereita naarmuttamaan, koska karkeasuodattimen kautta lähtee kaikki öljypumpusta tuleva öljy. Se on siis päävirtasuodatin.
Ja vielä: Jos karkeasuodattimen vipu pitää irroittaa, on huomattava, että mutterissa on vasenkätinen kierre, ainakin joissakin malleissa.
idänihme

ViestiKirjoittaja idänihme » 28.05.2016 5:44

Vielä Mossen hienosuodattimesta: Kannen kiristysmutterissa on kuparinen tiivistysrengas. Se ei ole herkkä vuotamaan, mutta jos öljyä tihkuu, voi pika-apuna koettaa lievästi kiristetyn mutterin liikuttelemista edestakaisin, niin tiivistyspinta tasoittuu. Kuparisia tiivisteprikkoja saa varaosa- ja laakeriliikkeistä. Voi tietysti kokeilla myös tiivisteliiman tai ohuen silikonin avulla sen tiivistämistä.
idänihme

Paluu Remonttipalsta