Kirjoittaja idänihme » 26.05.2016 9:00
Mosse 400...408 -moottoreihin sopii hienosuodattimeksi esim. BOSCH P 9755. Motonetin tuotenumero on 15-136.6. Pakkauksessa on lisäksi pienellä: 1 457 429 755 -aus. Mitä sitten tarkoittaakin... Suodatinelementissä on suurempi reikä, joten sen kummallekin puolelle pitää panna korialuslevy M16. Siis tavallista prikkaa leveämpi. Saa rautakaupasta. Suodatinkotelon kannen tiivisteeksi täytyy itse leikata tivistepaperista rengas. Paksuhko esim. harmaa on hyvä leikattava. Olen tehnyt sen niin, että leikkaan ensin mattoveitsellä tai saksilla reiän. sitten leikkaan ulkomittojen mukaan, niin rengas pysyy ehjänä. Ei haittaa, vaikka tiiviste olisi vähän leveämpi sisäänpäin.
BOSCHin pakkauksessa annetaan myös seuraavia tietoja: Mann; HU 930/3 x, Mahle; OX41D sekä Purflux; L 472. Jossain Mosse-lehdessä olen maininnut vielä yhdestä Motonetista löytämästäni. En sitä nyt ehtinyt hakea, mutta se oli merkiltään VIX.
Jos on, kuten näyttää, että karkeasuodattimen suodatinelementti on poistettu, moottori saa varmaan hyvin voitelunsa. Jotain hiukkasia saattaa tosin kulkeutua laakereita naarmuttamaan, koska karkeasuodattimen kautta lähtee kaikki öljypumpusta tuleva öljy. Se on siis päävirtasuodatin.
Ja vielä: Jos karkeasuodattimen vipu pitää irroittaa, on huomattava, että mutterissa on vasenkätinen kierre, ainakin joissakin malleissa.