mikä vika mossessa?

Remontti- ja virityskertomukset sekä -ohjeet plus entisöinti- ja projektipäiväkirjat

mikä vika mossessa?

ViestiKirjoittaja mökkiauto » 26.06.2008 13:02

Mosse pick-up (vm-90) pelotteli kesälomareissulla mennessä ja tullessa. Molemmissa suunnissa kolme kertaa meni nelosella ajettaessa veto pois ja eikun tien sivuun kytkin pohjassa rullaamalla. Kun siinä hätääntyy liikenteen seassa niin varmojen havaintojen teko on vähän puutteellista, mutta muistikuvaa voi tarkentaa kyselemällä lisää. Moottori oli käynnissä tiensivussa, mutta ainakin kaksi kertaa huomasimme tuulilasinpyyhkijöiden pysähtymisen samassa yhteydessä kun veto meni pois. Yhdellä kertaa tiensivuun päästyämme pysähtyneet tuulilasinpyyhkijät lähtivät itsestään käyntiin, vaikka virta-avaimeen ei oltu vielä ehditty koskea. Eli keli oli sateinen, lähtö oli lämpöisestä tallista, mutta paluu sateessa ulkona olleella autolla. Menomatkalla ajettu oli reilut sata kilometriä ja tullessa alle sata, kun ensimmäiset säikyttelyt tapahtuivat.

Menomatkalla soitimme tiepalveluun, josta puhelimitse joku autoliiton yhteistyökumppani kehotti kuivaamaan virranjakajan sisustaa. Sain kannen auki, muttei siellä kosteutta tuntunut olevan, vähän nokea jäi talouspaperiin. Menomatkalla kävimme huoltamolla, jossa korjaaja ihmetteli mossea. Hän antoi uuden pitkän bensaletkun pätkän pumpusta kaasuttimeen, joka laitettiin. Edellinen lyhyt oli hänen mielestään lötkö lämmettyään ja saattoi estää bensan kulun. Letkun pätkä oli vaihdettu kun alkuperäinen oli haljennut ja vuoti heti kevään alkutarkastuksessa. Akku vaihdettiin samassa ja yksi kaapeli, kun vanha ei riittänyt napojen oltua toisinpäin - tämä siis keväällä. Huoltamon mies katsoi myös virranjakajaan ja totesi siellä olevan pienen piikin kärjissä, mutta oli sitä mieltä, että sen pitäisi vaikuttaa muutenkin sitten käyntiin. Korjaamolla käynnin jälkeen mosse toimikin pari viikkoa ihan ok, kilometrejä kuutisen sataa alta viiden kymmenen kilometrin kauppareissuja sadekelillä. Eli kun luulimme bensaletkun olleen syypää niin paluumatkalla tapahtuneet tiensivuun jäämiset kertovat toista. Mikään sinällään ei ennakoinut vedon menoa - tai oikeastaan kaksi kertaa oli kuin pieni nykäisy, yskähdys ennen, muttei mitään erityistä muuta moottorin ääniä.

Osaisiko joku itäpelien tuntija tunnistaa mahdollisen vian näin hatarilla tiedoilla? Vastailen lisäkysymyksiin mielelläni. Tässä on kyse samasta menopelistä, johon sain vinkit uuden vaihdelaatikon kannatintyynyn hankintaan. Kun se on tarkoitus piakkoin asennuttaa, niin saisi monttoorille samalla sitten lisää korjattavaa. Tiedä vaikka sitten uskaltaisi lähteä heinäkuussa Raumalle itäautoja katsomaan:)
mökkiauto
 
Viestit: 7
Liittynyt: 26.05.2008 14:42

Re: mikä vika mossessa?

ViestiKirjoittaja idänihme » 27.06.2008 20:50

Mitähän hakuammuntaa harrastaisi...Ensimmäinen mieleentuleva kysymys: Kai se lataa kunnolla, kun on paljon sähkönkuluttajia päällä? Todennäköisesti lataa. Sen sijaan voisi ajatella, että pyyhkimien vika ja käyntihäiriöt eivät välttämättä olisi yhteydessä toisiinsa. Käyntihäiriö viittaisi toisaalta kosteusongelmiin sähköpuolella, mutta toisaalta: auto yskähtelee ja kytkin painetaan pohjaan, ajetaan tiensivuun ja auto jää käymään tyhjäkäyntiä. Tämä viittaisi polttoainepumpun heikkouteen. 1500 -kuutioisen pumppu on kohtalaisen korkealla, ja kun pumpun kalvo tai venttiilit heikkenevät, pumppu ei jaksa ruokkia konetta muuta kuin pienillä kierroksilla. Hetken odottelun jälkeen kohokammio on taas täynnä, ja auto menee jonkin aikaa normaalisti. Tällaista niissä ( ja monessa muussakin autossa) on ollut.( muuten: tulipa mieleeni samantyyppinen moottoripyörien ongelma. Tankinkorkin ilmareikä saataa joskus tukkeutua, korvausilma pääsee tankkiin vain vaivaisesti ja polttoainetta virtaa kaasuttimeen liian vähän.) Heikko puola on joskus myös tuontyyppisen ongelman aiheuttaja: Moottori lähtee hyvin käyntiin ja liikkeellekin päästään, kunnes puola lämpenee ja alkaa antaa " huonoa sähköä" tai ei toimi ollenkaan ja moottori sammuu. Hetken aikaa odoteltua voidaan moottori taas käynnistää. Käyntihäiröt johtuvat joskus myös sytytyspuolan etuvastuksen sähkökatkoksista. Mossessahan on etuvastuspuola: Käynnistäessä puola saa suoraan akusta täyden 12 voltin jännitteen kylmäkäynnistyksen varmistamiseksi ja käynnissä ollessa virta tulee etuvastuksen kautta, puolan käyttöjännite kun on alempi kuin 12 v.
Pyyhkimien väsähtäminen voit tietenkin johtua jostakin heikosta liitoksesta tai sähkökytkimen kontaktipintojen hapettumisesta. Todennäköinen vika oireiden perusteella voisi olla myös pyyhkimenmoottorin hiilien kuluminen; moottorin lämmetessä käytössä kuluneiden hiilien kosketus heikkenee ja moottori pysähtyy lähteäkseen taas omia aikojaan käymään vähän jäähdyttyään. Nämä ovat taas pelkkää matkan päästä lausuttuja arvailuja, joilla ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Kunhan kirjoitin!
idänihme
 
Viestit: 576
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: mikä vika mossessa?

ViestiKirjoittaja mökkiauto » 29.06.2008 16:11

Kiitokset idänihmeelle vastauksesta.
Kuten sanoin niin muisti palaa pätkittäin. Olihan matkalla pari kertaa myös moottorin sammuminen kun vaihdetta vaihdettiin pienemmälle hiljaisessa vauhdissa. Ensi kertaa nokkapellin aukaistuamme myös oli yksi ilmansuodattimen kolmesta mutterista irti ja vain prikka helisi. Siihen löytyi perillä mutteri joka käsivoimalla laitettiin kiinni. Huoltamon miehen mukaan tuolla ei olisi pitänyt olla vaikutusta vedon menemiseen - puhuiko asiaa? Samoin bensapumppuun menevä letku näytti kovin haperolta päältä, kuten oli haljennut ja vaihdettu kaasariin menevä letkukin - voisiko jossain olla murusia? Sitten vielä joku epäili tulppia? Tuosta puola-jutusta myös joku mainitsi - mitens sellainen korjataan, vaihdetaan, onko varaosia jossain vai käykö joku yleisempi käytössä oleva etuvastuspuola? Katkojankärjet-setti löytyi hansikaslokerosta, johon edesmennyt isäni aina laittoi tarpeellisia osia, hän kun ajoi ikänsä mosseja ja tunsi pelit - auttaisiko niiden vaihtaminen mahdollisesti?

Tällaisia kysymyksiä heräsi lisää. Josko joku voisi vielä kommentoida. Saisin sitten monttoorille puuhaamista ja ideoita mitä kannattaisi tehdä.
mökkiauto
 
Viestit: 7
Liittynyt: 26.05.2008 14:42

Re: mikä vika mossessa?

ViestiKirjoittaja idänihme » 29.06.2008 20:31

Puolaksi käy myös yleisvaraosana saatava tavallinen etuvastukseton puola, panet vain molemmat virtajohtimet nippuun saman ruuvin alle ja jakajaan menevä johdin omaan liittimeensä. Pakkaskäynnistyksessä saatava tehokkaamman kipinän etu kyllä menetetään. Enpä osaa sanoa,en ole kokeillut, mutta luulisin, että tarvike-etuvastuspuolatkin ovat arvoiltaan Mosseen sopivia. Ilmanputsarin mutterilla ei käyntiin luulisi olevan vaikutusta, ellei sitten sadekelillä reiästä ole mennyt vettä sisään.Tuskin on mennyt sellaisia määriä. Virranjakajan kannessa tai pyörijässä ( "lähetyssaarnaajaksikin" sanovat tuota kielitoimiston "pyörtimeksi" väkisin vääntämää osaa) saattaa olla hiushalkeamia, jotka vievät kipinän niin sanotusti maihin. Toisaikaiset viat ovat hankalia, eivät yleensä tule esiin muuten kuin "mettätaipaleella", kaukana asentajasta. Kaasuttimessa on siivilä sisäänmenoputken yhteydessä, roskat eivät juuri pääse kaasuttimeen asti. Meniköhän hakuammuntani ohi, tiärä häntä sitten?
idänihme
 
Viestit: 576
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: mikä vika mossessa?

ViestiKirjoittaja Elite86 » 29.06.2008 22:40

Tulipa tuossa vikakuvausta lukiessani mieleen, että kaverin taunuksessa oli vähän samanlainen ongelma. Taunuksessa vika oli se, että kaasuttimessa kohon neulaventtiili renasi ja kaasutin "uitti yli". Kaasuttimessa polttoaineen pinta ei kuitenkaan noussut niin paljon että moottori olisi sammunut vaan se "röpelsi" ja veto meinasi kadota välillä. Hakuammuntaa tämäkin :D
Moskvits Elite -74, Cadillac Fleetwood -89
Avatar
Elite86
 
Viestit: 41
Liittynyt: 24.04.2007 12:53
Paikkakunta: Lammi

Re: mikä vika mossessa?

ViestiKirjoittaja mökkiauto » 02.07.2008 9:44

Kiitoksia jälleen vinkeistä. Aika paljon tuntuu olevan mahdollista olevan vialla eikä syy taida olla simppeli - tai sitten on. Välähti tuossa mieleeni, että mahtaisiko jollain asiantuntevalla olla mahdollista ottaa hommaksi katsoa itse mossea ja taitoa pistää kulkupeli kuntoon? Jos jollakulla olisi aikaa ja mahdollisuus, niin voisi ottaa yksityisviestillä yhteyttä.
mökkiauto
 
Viestit: 7
Liittynyt: 26.05.2008 14:42

Re: mikä vika mossessa?

ViestiKirjoittaja idänihme » 12.07.2008 8:42

Kerropa taas väliaikatietoja, onko vika löytynyt? Ellet asu kaukana Nokiasta, voisi sitä autoa katsoakin, vaikka harvoin vika kyllä kattelemalla on korjaantunut.
idänihme
 
Viestit: 576
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: mikä vika mossessa?

ViestiKirjoittaja jarkka65 » 12.08.2008 11:36

heippa olisihan mulla omakohtainen kokemus mikä teki samallaista kiusaa, pätkänmatkaa mentiin ja taas hyytyminen.
mulla oli omassa mossessa sellainen vika kun oli kostea/sateinen ilma, mosseni kaasarin kurkut otti ja jääti
hetken kun oli paikallaan niin moottori lämmitti ja sulatti kurkut. sitten vaihdoin henkilömallin imusarjan missä
on vesikiertoinen kaasarin esilämmitin ei ole jäätänyt sen jälkeen. :D
jarkka65
 
Viestit: 188
Liittynyt: 29.11.2005 22:40
Paikkakunta: anjalankoski

Re: mikä vika mossessa?

ViestiKirjoittaja Nonnis » 16.08.2008 6:51

No vaikka suvi ei oo kummonen ollutkaan, niin tokko kaasari sentään jäätää kesällä? :shock:
Avatar
Nonnis
 
Viestit: 30
Liittynyt: 14.09.2005 20:12
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: mikä vika mossessa?

ViestiKirjoittaja jarkka65 » 16.08.2008 20:38

heippa ei se mossen kaasarin jäätäminen ole uskon asia mutta jos kosteutta riittää, on mahdollista jot jäätää
kokemusta on. (syyskuu) :D
jarkka65
 
Viestit: 188
Liittynyt: 29.11.2005 22:40
Paikkakunta: anjalankoski


Paluu Remonttipalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron